ائتلاف بین طرفدار ایران در یمن به دشمنی و جنگ مبدل شد که موجب دلگرمی عربستان است

شکاف بین نیروهای نمیه شیعه الحوثی در یمن و گروه ها وابسته به رئیس جمهوری پیشین آن کشور موجب دلگرمی عربستان سعودی در جنگی شده است که در کنار مرزهای آن کشور همچنان جریان دارد. این شکاف همچنین به ضرر حکومت اسلامی ایران است و ممکن است سرنوشت جنگ را به زیان حکومت ایران و به سود عربستان رقم بزند. در روزهای اخیر بردهای خونینی بین شبه نظامیان حوثی و واحدهای وابسته به علی عبدالله صالح رخ داد که موجب تلفات سنگین برای هر دو طرف شد.

حوثی ها و نیروهای علی عبدالله صالح، از هنگام آغاز جنگ خانگی یمن در شش سال پیش، با یکدیگر همکاری داشتند و به پیروزی هایی دست یافتند، ولی اکنون یک هفته است که نبردهای شدیدی بین طرفین در صنعا پایتخت یمن جریان دارد.

تلاش سران قبائل یمنی برای پایان بخشیدن به این برادرکشی هنوز به نتیجه نرسیده است. از میزان تلفات گزارش موثقی در دست نیست.

حکومت اسلامی ایران امید داشت که در یک جنگ نیابتی با کمک اقلیت حوثی بتواند عملا بر یمن مسلط شود و آن جا را پایگاهی برای جنگ بعدی علیه عربستان سعودی قرار دهد.

ولی در طول سال های جنگ، حوثی ها نتوانسته اند جز صنعا و برخی شهرهای دیگر، مناطق بیشتری از خاک یمن را به تصرف خود درآورند.

از سوی دیگر، عربستان سعودی نیز علیرغم برخورداری از همکاری چند کشور عربی دیگر، هنوز قادر به سرکوبی شورشیان نشده است.

حکومت ایران در جریان دخالت چند ساله در یمن صدها میلیون دلار هزینه کرده و مقادیر زیادی اسلحه برای حوثی ها فرستاده است.

سازمان ملل متحد هفته پیش تائید کرد، موشکی که ماه گذشته از یمن به سوی فرودگاه بین المللی ریاض پایتخت عربستان سعودی شلیک شد، ساخت ایران بوده است.

عربستان سعودی حکومت ایران را متهم می سازد که عملا علیه آن کشور اعلام جنگ داده است.

از این رو، دولت ریاض از سال گذشته نبرد بی امانی را علیه حکومت ایران در صحنه بین المللی و منطقه ای به راه انداخته است.

این جنگ شامل نبردهای دیپلماتیک و تلاش برای دور ساختن کشورهای عرب و به ویژه سیاستمداران شیعه از حکومت ایران است.

محاصره ای که عربستان علیه بنادر تحت تسلط حوثی ها در یمن اعلام کرده موجب بروز قحطی شدیدی در آن کشور شده است.

سازمان ملل متحد در بیانیه ای به شدت ابراز نگرانی کرد که اگر این محاصره ادامه یابد، ممکن است صدها هزار نفر از مردم یمن از گرسنگی بمیرند.

همچنین ادامه بمباران های هوایی عربستان علیه مناطق مسکونی تحت تسلط حوثی ها با انتقادهای بین المللی روبرو شده است. شمار چشمگیری از افراد غیرنظامی و از جمله زنان و کودکان در این بمباران های کور عربستان جان خود را از دست دادند.