مقامات ورزش ایران از احتمال محرومیت از مسابقات جهانی، به علت باخت عمدی، نگران هستند

دو تن از مقامات فدراسیون کشتی ایران ابراز نگرانی کردند که به علت باخت عمدی علیرضا کریمی، برای خودداری از رویارویی با قهرمان کشتی اسرائیل، فدراسیون بین المللی ممکن است ایران را از ادامه شرکت در مسابقات جهانی برای مدتی محروم سازد.

در رقابت های کشتی آزاد جهان، قهرمان پرقدرت ایران علیرضا کریمی، از این شانس خوب برخوردار بود که رقیب روسی خود را مغلوب کند و آن گاه در برابر قهرمان اسرائیل قرار می گرفت. ولی حکومت ایران دستور داده بود که کریمی عمدا ببازد و از رده بازی ها خارج شود تا ناچار به مسابقه با کشتی گیر اسرائیلی نگردد.

این رفتار حکومت ایران موجب خشم فدراسیون جهانی کشتی گردید که اخطارنامه ای برای فدراسیون کشتی ایران ارسال کرده است.

به دنبال این امر، که مقامات کشتی ایران آن را “یک موضوع حساس و خطرناک” توصیف کردند، قرار است رئیس فدراسیون کشتی ایران تقاضای دیدار شخصی با رئیس فدراسیون جهانی را مطرح کند.

حمید بنی تمیم نایب رئیس فدراسیون کشتی ایران گفت: بررسی پرونده علیرضا کریمی در فدراسیون جهانی کشتی یک امر حساس است و ممکن است عواقب خطرناکی برای آینده کشتی ایران داشته باشد.

در فیلمی که هنگام انجام مسابقه بین کریمی و رقیب روسی او گرفته شد، در دقایق پایانی بازی به وضوح شنیده می شود که کسی از خارج از تشک کشتی به او دستور می دهد که باید بازی را عمدا ببازد.

کریمی در روزهای بعد اعتراض کرد که به او وعده داده شده بود اگر عمدا ببازد، هدایای مالی هنگفتی به او داده خواهد شد. ولی اکنون او به اطرافیانش می گوید که این وعده های حکومت عملی نشده است.

کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی این رفتار حکومت را به شدت نکوهش کردند. آن ها از جمله نوشتند که رژیم ایران به علت یک نفرت کور علیه اسرائیل، حاضر است افتخارات ملی ایران را نیز زیر پا گذارد.

فدراسیون کشتی ایران در بیانیه ای ادعا کرده بود که کریمی با باخت عمدی در برابر رقیب روسی، “قهرمانانه از منافع مردم فلسطینی در برابر رژیم اشغالگر قدس” دفاع کرده است. بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی این رفتار را محکوم دانسته و تاکید کرده اند که ملت ایران هیچ تعهدی نسبت به فلسطینیان ندارد.

شماری از “نهادها انقلابی” در تهران به افتخار این رفتار “قهرمانانه” علیرضا کریمی، مجالس قدردانی از او برگزار کردند. در یک مهمانی که به همین منظور توسط وزارت ورزش ایران برگزار گردید، ده سکه طلا به وی اهدا شد.

در برخی گزارش ها آمده است که علیرضا کریمی از این نوع مجالس اطلاع قبلی نداشته بلکه به او گفته شده بود که دیداری برای او با رئیس جمهوری و وزیر ورزش و گروه هایی از جوانان ترتیب داده شده است.

با این همه تصور می رود که حتی رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی از این وضع ناخرسند است. خادم در مصاحبه ای با روزنامه “اعتماد” گفت: “لازم است ما سیاست های خود را به روز کنیم و راه های دیگری برای این گونه موارد بیاندیشیم”

در گذشته ورزشکاران ایرانی برای خودداری از مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی، خود را به دروغ به ناخوشی می زدند. ولی این رفتار موجب دادن هشدار به مقامات ورزش ایران گردید و کارآیی خود را از دست داد.

خود علیرضا کریمی نیز در سال ۲۰۱۳ به دستور و اخطار مقامات رژیم، از حضور در برابر رقیب اسرائیلی خودداری ورزید و مدال قهرمانی جهانی را از دست داد. این مسابقات در بلغارستان برگزار شد و به دنبال این ماجرا بود که ایران از سکوی دوم قهرمانی به سکوی سوم نزول کرد.

این بخش از اظهارات رسول خادم مورد توجه قرار گرفت که گفت: “خود مردم فلسطین نیز از این گونه عملیات ایثاگرانه بی اطلاع هستند” و افزوده گفت: “در واقع مقامات مسوول نمی توانند در بازتاب دادن به این گونه فدارکاری ها از جانب ورزشکاران ایرانی، به خوبی عمل کنند”.

در حالی که گروه تروریستی “حماس” مواضع رژیم ایران را مورد تمجید قرار داده، گروه “فتح” و حکومت خودگردان فلسطینی نسبت به حکومت ایران ابراز انزجار می کنند و دولت تهران را متهم می سازند که از طریق حمایت از حماس، موجب تعمیق شکاف در صفوف فلسطینی ها شده و فرافکنی کرده است.

بسیاری از مردم ایران نیز حمایت بی دریغ حکومت از ترور فلسطینی را محکوم می دانند.

در تظاهرات تابستان ۸۸ و در فرصت های دیگر، این شعار بکرات شنیده شده است: «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران”.

دو عضو مجلس شورای اسلامی به نام های عبدالکریم حسین زاده و بهرام پارسایی که عضو فراکسیون “امید” (وابسته به روحانی) هستند، اعلام کرده اند که قصد دارند علیه این ماجرا و عملکرد فدراسیون کشتی، به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت کنند.