مقام ارشد روسی: بدرخواست اسرائیل، سپاه قدس از جنوب سوریه دور میشود

سفیر روسیه در سازمان ملل تائید کرد که دولت های مسکو و اورشلیم به این توافق رسیده ایند که جنگجویان وابسته به سپاه قدس ایران از جنوب سوریه اخراج خواهند شد و در نزدیکی مرزهای اسرائیل حضور نخواهند داشت. بی تردید این سیاست رسمی روسیه موجب ناخرسندی عمیق حکومت اسلامی ایران می شود که قصد دارد به طور دائم در سوریه بماند.

اوبگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل هفته پیش به مسکو رفت و با مقامات نظامی و سیاسی ارشد آن کشور دیدارهای مهمی داشت. نخست وزیر اسرائیل نیز تلفنی با پرزیدنت پوتین گفتگو کرد و به دنبال آن با وزیر خارجه ایالات متحده، مایک پمپئو به رایزنی پرداخت.

سفیر روسیه در سازمان ملل، واسیلی نِوانزیا با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر سازمان ملل، به خبرنگاران گفت که روسیه و اسرائیل برای خروج نیروهای سپاه قدس و دیگر واحدهای وابسته به حکومت ایران در جنوب سوریه به توافق رسیده اند و اگر این توافق فورا به اجرا گذاشته نمی شود، در آینده نزدیک عملی خواهد شد.

حکومت ایران با این ادعا که سربازی در سوریه ندارد و افراد سپاه قدس نقش مستشار نظامی دارند و در روند جنگ دخالت نمی کنند، هنوز واکنش رسمی نسبت به این سخنان نشان نداده است. ولی علی شمخانی گفت که حکومت ایران امنیت در سوریه را امنیت خود تلقی می کند. معلوم نیست مقصود دقیق او از این سخنان چه بود.

در گزارش های هفته های اخیر آمده بود که حکومت ایران از فرستادن واحدهای تازه ای از افغانی های بسیج شده، به جبهه جنگ در سوریه خودداری می کند. گروهی از این بسیجیان، چندی پیش در مشهد به تظاهرات پرداختند و از جمله گفتند که حقوق سه ماه گذشته آنان پرداخت نشده و اعزام به سوریه نیز بسیار نامشخص است.

آگاهان می گویند که یک علت این امر ممکن است آن باشد که رژیم ایران تعهد کرده از افزایش شمار جنگجویان خود در سوریه خودداری ورزد و از این رو نمی خواهد واحدهای بیشتری را به آن کشور اعزام دارد. ولی علت دوم می تواند آن باشد که رژیم به کمبود مالی روبرو می باشد و حتی قادر به پرداخت حقوق بسیجیان مزدور افغانی نیز نمی باشد.

هم زمان، یک سازمان سوری دفاع از حقوق بشر گزارش داد که پرزیدنت بشار اسد قصد دارد واحدهای شبه نظامیانی را که توسط حکومت ایران در سوریه بسیج شده اند، منحل سازد. پرزیدنت اسد در آخرین مصاحبه گفته بود که هیچ نیروی خارجی و یا نیروهای تحت فرماندهی خارجیان نباید در سوریه بماند.

منابع اطلاعاتی اسرائیل می گویند که شمار شبه نظامیان سوری که توسط رژیم ایران بسیج شده اند، حدود ۶۲ هزار نفر است که اگر بشار اسد واحدهای آن ها را منحل کند، رژیم ایران یکی از امکانات کلیدی برای حفظ حضور خود در سوریه را از دست می دهد.

یک دیدگاه

Comments are closed.