کارشناسان اسرائیلی: «رژیم خامنه ای با احتمال جدی فروپاشی روبرو می باشد»

گزارش اختصاصی “رادیو پیام اسرائیل” – شماری از کارشناسان اطلاعاتی و سیاسی اسرائیل به این نتیجه رسیده اند که اگر رژیم ایران به سرکشی خود در برابر ایالات متحده ادامه دهد، با خطر فروپاشی روبرو خواهد شد.

این کارشناسان که نخواستند نامشان برده شود، ولی بی شک از رده اطلاعاتی و پژوهشی ارتش اسرائیل هستند، این ارزیابی را مطرح ساختند که اگر رژیم ایران به سرکشی ادامه دهد، و دستور خامنه ای در مورد بازگشت به برنامه غنی سازی اورانیوم عملی شود، احتمال رویارویی نظامی با ایالات متحده می رود.

خامنه ای در سخنان روز گذشته خود گفته بود: «اگر آن ها یکی بزنند، ما ده تا خواهیم زد»، که احتمالا منظورشان شلیک موشک و یا وارد آوردن ضربات نظامی بود. خبرگزاری فارس پس از ساعاتی، عنوان خبر سخنرانی خامنه ای را تغییر داد و از قول او نوشت: «اگر آن ها یک موشک بزنند، ما دو موشک خواهیم زد.»

این سخنان ظاهرا متواضعانه می نماید، ولی آن هم کاملا بی اساس است. زیرا اگر حکومت ایران به خودسری ادامه دهد، ایالات متحده به تنهایی وارد عملیات جنگی علیه رژیم نخواهد شد، بلکه یک ائتلاف بین المللی برپا خواهد ساخت که از حمایت اروپای غربی نیز برخوردار خواهد بود.

به گفته کارشناسان نظامی، رژیم ایران در برابر قدرت کوبنده ناوگان دریایی ایالات متحده در خلیج فارس پاسخی ندارد و اگر بخواهد هدف هایی را در خاک عربستان یا اسرائیل مورد حمله قرار دهد، همه تاسیسات نظامی آن در معرض آسیب و نابودی قرار خواهد گرفت.

بنابراین، در هر جنگی که رژیم ایران علیه ایالات متحده یا اسرائیل و عربستان درگیر شود، نتیجه آن ضربه شدید به حکومت خواهد بود که پیامد آن ممکن است خیزش مردمی برای برانداختن نظام باشد.

در ادامه ارزیابی ها آمده است که اگر مذاکرات آمریکا و کره شمالی به خوبی پیش رود و دولت پیونگ یانگ حاضر شود توانایی های اتمی خود را باطل سازد، فشار بر رژیم ایران دو چندان خواهد شد.

برخی کارشناسان اسرائیلی که اوضاع داخلی ایران را از نزدیک می شناسند، ارزیابی می کنند که  حتی به عملیات نظامی برای برانداختن رژیم نیازی نیست. زیرا سخت تر کردن تحریم های اقتصادی، موجب فاجعه پولی در ایران خواهد شد و خود این امر ممکن است باعث خیزش مردم شود.

این کارشناسان می گویند که صرفنظر از آن چه که رژیم “فتنه ۸۸” می نامد و علت اعتراضات مردم، تقلب در شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری بود، تقریبا همه خیزش های دیگر مردمی، ریشه در امور مالی و یا منافع اقتصادی شهروندان داشته است.

به گفته آنان، اکنون که کمپانی های بزرگ خارجی یکی پس از دیگری از ایران بیرون می روند، بسیاری از کارخانجات به تعطیلی کشیده می شوند و بیکاری به شدت بالاتر خواهد رفت و تلاش معاش دشوارتر صورت خواهد گرفت و فقر گسترش خواهد یافت و همین امر می تواند موجب خیزش دوباره مردم گردد.

کارشناسان اسرائیلی یادآوری می کنند که خیزش چند ماه پیش که در سراسر ایران گسترش یافت، با اعتراض های مالباختگان در مشهد آغاز شد و همین روند ممکن است در هفته ها یا ماه های آینده تکرار شود.

اکثر آگاهان اسرائیلی بر این ارزیابی تاکید می گذارند که ادامه پافشاری های ایالات متحده و گسترش بخشیدن به تحریم های بین المللی، یا رژیم را در برابر دنیا به زانود در خواهد آورد، و یا آن که موجب به پاخیزی مردم ایران خواهد گردید – که این بار از حمایت گسترده جامعه جهانی برخوردار خواهد شد.