اسرائیل برای بازیافت مواد خام مصرف شده، برنامه ابتکاری و بین المللی به اجرا می گذارد

جهان بزرگ ما، که هر روز کوچکتر می شود، دارای منابع طبیعی محدودی است و سلامت محیط زیست، هرچه زمان می گذرد، در معرض خطر بیشتری قرار دارد. اسرائیل یکی از پیشگامان حفظ محیط زیست است و یا دست کم می کوشد از دانش و تجربه خود، در رشته های علمی و تکنولوژی به بشریت کمک کند.

اکنون قرار است یک کالج امور فنی اسرائیل به نام “افکا” ، با همکاری چهارده کمپانی بزرگ دانش بنیان در جهان که شماری از آنها شرکت های اسرائیلی است، به پژوهشگران و صاحبان تجربه در اسرائیل روی آورده اند که اندیشه های ابتکاری خود را برای بازیافت موادی مورد استفاده همگان قرار دارد، راهکارهای قابل اجرایی را پیشنهاد کنند.

مثلا چگونه می توان باتری مصرف شده اتومبیل را بازسازی کرد و یا وسائل مصر شده را دوباره مورد استفاده قرار داد. این نوع صرفه جویی، به شرط آن که راهکارهای پیشنهادی هزینه زیادی نطلبد، می تواند از میزان مصرف مواد طبیعی بکاهد و آلودگی هوا را کاهش دهد.

اسرائیل در استفاده از انرژی آفتاب که هیچگونه آلودگی ایجاد نمی کند، یکی از کشورهای پیشگام جهان بوده و هست و در استفاده از انرژی باد و انرژی های بازیافتی دیگر نیز این کشور پیشرفت های زیادی داشته و اکنون چهارده کمپانی بزرگ جهانی به ابتکار یک کالج اسرائیلی، مسابقه ای گذاشته و از مردم می پرسند که در این زمینه چه راهکارهای قابل اجرایی را می توانند پیشنهاد کنند.

این شیوه جدید که اسرائیل می کوشد در آن پیشگام شود، “اقتصاد چرخشی” نام دارد و هدف آن است که هر ماده خام استفاده شده، دوباره وارد چرخه تولید و مصرف شود.

کالج “اوفکا” در شمال اسرائیل، اکنون دوره های کارآموزی برای کمپانی های بزرگ کشور ترتیب می دهد که بتوانند از تجربیات اندوخته شده در این زمینه، بهره برداری کنند