سریال تلویزیونی “تهران” در کانال یازده تلویزیون ملی اسرائیل، آغاز به پخش شده است

پوستر تبلیغاتی فیلم

کانال۱۱ تلویزیون ملی اسرائیل، یک سریال پرحادثه و پرخرج تهیه کرده که موضوع اصلی آن درگیری های نظامی و اطلاعاتی بین حکومت اسلامی ایران و کشور اسرائیل است.

این سریال در سطح بین المللی تولید شده و دو بخش نخست آن دیشب (دوشنبه) از کانال یازده تلویزیون اسرائیل پخش شد و مورد استقبال بسیار قرار گرفت.

داستان این سریال به نبرد محرمانه ای مربوط می شود که اکنون سالیان دراز است بین حکومت ایران و کشور اسرائیل جریان دارد. ولی ادامه آن به ماجراهای عاشقانه کشیده می شود و در این زمینه، دست کمی از سریال های آمریکایی ندارد.

از آن جا که بیشترین بخش از ماجراهای این سریال در تهران می گذرد، و سخن از جاسوسان اسرائیلی است که ماموریت های اطلاعاتی دارند، بیشتری بخش از ماجرا، دست کم در دو قسمت اول و دوم، به زبان فارسی فیلمبرداری شده و بانوی زیبای اسرائیلی که به تهران فرستاده شده، زبان فارسی را با مهارت زیاد صحبت می کند، ولی به خوبی احساس می شود که لهجه خارجی دارد. هنگامی که بازپرس از او می پرسد که آیا او ایرانی است، پاسخ می دهد که در امیرنشین ها متولد شده است.

بخش دیگری از این فیلم، مکالمات چهره های این داستان به زبان انگلیسی است. ولی مقامات موساد (سرویس امنیت خارجی اسرائیل) که در تل آویو نشسته اند، به زبان عبری با ماموران در تهران تماس می گیرند.

این سریال از لحظه ای آغاز می شود که یک هواپیمای شرکت هواپیمایی اردن، رهسپار هند است و از فراز ایران می گذرد، ولی به علت نقص فنی، ناچار می شود در تهران فرود آید و چند مسافر اسرائیلی نیز در آن جا با دردسر روبرو می شوند. از ماجرای فیلم چنین بر می آید که در واقع، آن چه که “نقص فنی” نام گرفته و موجب فرود آمدن هواپیما در تهران شده، مانوری از جانب سپاه سایبری اسرائیل بوده که قصد داشته مامور اطلاعاتی خود را وارد تهران کند تا برق رسانی به سراسر کشور را برای مدتی مختل سازد که هواپیماهای جنگی اسرائیل بتوانند به انجام یک ماموریت حساس نظامی بپردازند.

در ادامه داستان معلوم می شود که این ماموریت، بمباران کردن تاسیسات اتمی رژیم ایران بوده، تا نتواند به ساخت بمب هسته ای بپردازد. خاموشی سراسری برق در ایران، یکی از ضروریات برای انجام این ماموریت معرفی شده بود.

در این فیلم نیز همانند سریال های هیجان آور، بانوی جوان اسرائیلی که اجرای این ماموریت خطرناک در تهران را به عهده گرفته، با ماجراهای خطرناک و اعصاب خردکن روبرو می شود و مورد تعقیب وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران رژیم است.

هنرپیشه اسرائیلی، خانم استی یروشلمی که نقش یک مادر ایرانی را در سریال بازی می کند

این بانوی اسرائیلی که نقش خود را با هنرمندی اجرا می کند، نیو سلطان Niv Sultan نام دارد که برای فرا گرفتن زبان فارسی زحمت بسیار کشیده و آن را به روانی ولی با کمی لهجه صحبت می کند.

شمار زیادی از چهره های این سریال ایرانی هستند و نقش خود را به خوبی ایفا می کنند. یکی از هنرپیشگان، رانی عمرانی نام دارد که از همکاران رادیو پیام اسرائیل است که خود نیز دارای یک رادیوی اینترنتی به نام رادیو ران می باشد. او در نقش یک راننده تاکسی در تهران بازی می کند که بانوی مامور اطلاعاتی اسرائیل را از فرودگاه به خانه ای در قلب تهران می رساند.

در شبکه های اجتماعی فارسی زبان آمده است که حکومت ایران، شب گذشته وب سایت اسرائیلی را که این سریال از آن پخش می شد فیلتر کرده بود تا کاربران ایرانی نتوانند به آن دسترسی یابند.

ولی تردیدی نیست که کاربران پرتجربه ایرانی، با کمک فیلتر شکن توانسته اند این مشکل را پشت سر گذارند.

هنرپیشه اول فیلم زبان فارسی را در بخش اطلاعات ایران در موساد اسرائیل آموخته است و آن را با لهجه شیرینی صحبت می کند