هشدار شدید فرمانده ارتش اسراییل: «اگر حمله کنیم، همه تاسیسات اتمی و موشکی ایران را منهدم می‌کنیم»

ژنرال آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش دفاعی اسرائیل در سخنانی هشدار دهنده و بی سابقه، برنامه‌های اتمی رژیم ایران را یک خطر بزرگ دانست و گفت که اگر لازم باشد، اسرائیل همه آمادگی‌های لازم را دارد تا با هرگونه خطری رویارویی کرده و آن را دفع کند. ژنرال آویو کوخاوی که در یک همایش پژوهشی در امور نظامی و امنیتی سخن می‌گفت، تاکید کرد که اگر ارتش اسرائیل ناچار به حمله شود، شدیدترین ضربات را وارد خواهد ساخت و نه تنها تاسیسات اتمی و موشکی رژیم ایران بر روی زمین را نابود خواهد کرد، بلکه تاسیسات زیرزمینی نیز نابود خواهند شد. او همچنین فاش ساخت که تکاوران ارتش اسرائیل، در سال های اخیر عملیات درخشانی در خاک دشمن، برای تامین امنیت اسرائیل انجام داده‌اند. ژنرال آویو کوخاوی درباره این عملیات جزئیات بیشتری فاش نکرد.

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل که در همایش کارشناسان امور امنیتی و افسران نیروهای ذخیره و خبرنگاران سخن می‌گفت، در اظهاراتی که بی تردید دولت پرزیدنت بایدن را خطاب قرار می‌دهد گفت که بازگشت به برجام، خواه نسخه قدیمی آن و یا یک روایت جدید باشد، خطایی بس بزرگ است و نباید اجازه داد که چنین امری رخ دهد. او گفت که ارتش آمادگی دارد و هرگاه دولت دستور دهد، وارد عمل خواهد شد.

تحلیلگران اسرائیلی می‌گویند که این سخنان هشدار مستقیمی به رئیس جمهوری جدید ایالات متحده و مقامات عالی سیاست خارجی و امنیتی آن کشور است که انتصاب برخی از آنان، موجب نگرانی‌هایی در اسرائیل شده است.

ژنرال آویو کوخاوی گفت که به برنامه‌گزاران عملیاتی و نظامی دستور داده است یک برنامه مشروح برای چگونگی حمله به تاسیسات اتمی و موشکی ایران تهیه کنند. او گفت که حمله باید آنقدر کوبنده و فراگیر باشد که همه تاسیسات اتمی و موشکی رژیم ایران نابود شوند تا خطر به طور کامل برطرف گردد. او گفت که ارتش اسرائیل در گذشته نیز برنامه‌هایی در این زمینه تهیه کرده بود و اکنون می‌خواهد برنامه جدیدی در اختیار داشته باشد.

در گزارش‌های پیشین گفته شده بود که رئیس ستاد ارتش اسرائیل به امیران ارتش دستور داده سه برنامه متفاوت برای انجام حمله احتمالی به تاسیسات ایران تهیه کنند. ژنرال کوخاوی گفت: «همه چیز آماده می‌شود و انجام آن به دستور هیات دولت بستگی دارد.»

رئیس ستاد ارتش که در همایش انجمن پژوهشگران امور راهبردی سخن می‌گفت، همچنین اظهار داشت که ایران ِ امروز، ایران ِ دیروز نیست و اکنون ضعیف‌تر و منزوی‌تر شده و تحت تحریم‌های شدید و فشار حداکثری قرار گرفته و اگر دولت جدید آمریکا بخواهد این سیاست را متوقف سازد، به اشتباه بزرگی دچار خواهد شد.

او افزود: «هرکس که بخواهد از شدت این فشارها بکاهد، مانند اکسیژن رساندن به کسی است که در حال احتضار است.»

ژنرال کوخاوی در ادامه سخنانش گفت که ارتش برای اجرای این برنامه‌ها و آمادگی هرچه کاملتر برای انجام ماموریت علیه رژیم ایران، به یک میلیارد دلار بودجه اضافه نیاز دارد.

عاموس گیلعاد، رئیس پیشین بخش سیاسی– امنیتی در وزارت دفاع اسرائیل از سخنان رئیس ستاد ارتش انتقاد کرد و گفت که در شرایط کنونی که دولت پرزیدنت بایدن هنوز کار عملی خود را آغاز نکرده و اسرائیل نباید این گونه با دولت جدید آمریکا وارد چالش شود.

عاموس گیلعاد گفت که در دوران پرزیدنت اوباما نیز، اسرائیل در این که با دولت آمریکا پیرامون برجام سروشاخ شد، رویکرد درستی نبود و اسرائیل متحمل زیان شد.

ولی جناح دیگری در پاسخ می‌گوید که لازم است اسرائیل پیش از آغاز به کار دولت جدید آمریکا، این هشدارها را بدهد تا در تدوین سیاست جدید آمریکا در برابر رژیم ایران منظور گردد.

در پاسخ به این استدلال نیز گفته می‌شود که بهتر است اسرائیل، به جای موضع گیری علنی و سروشاخ شدن با دولت پرزیدنت بایدن، این دیدگاه‌های خود را در تماس های پنهان، به آگاهی دولت واشنگتن برساند.