وزیر خارجه ایالات متحده به اسرائیل می آید و مسائل ایران و منطقه مهمترین موضوع گفتگو خواهد بود

آگاهان سیاسی در اورشلیم گفتند که وزیر خارجه ایالات متحده، مایک پمپئو در دیدار روزهای آینده خود از اورشلیم، درباره یک رشته مسائل اساسی منطقه، با بنیامین نتانیاهو بنی گانتس به گفتگو و تبادل نظر خواهد نشست. به گفته آگاهان، مهار کردن زیاده خواهی های حکومت ایران در منطقه و همچنین پیامدهای برخورد با ویروس کورونا و تاثیرات اقتصادی و سیاسی آن، از جمله مسائل مهمی خواهد بود که مورد بحث قرار خواهد گرفت.

سفر پمپئو به اورشلیم در حالی انجام می گیرد که برپایی دولت آینده اسرائیل قطعی شده و رهبران حزب لیکود و حزب آبی و سفید برای همکاری با یکدیگر و تشکیل دولت مشترک به توافق رسیده اند. قرار است دولت جدید اسرائیل روز چهارشنبه این هفته آیین تحلیف را به جای آورد و کار خود را رسما آغاز کند.

وزارت خارجه ایالات متحده شب گذشته (آدینه) اعلام کرد که مایک پمپئو قصد دارد به فعالیت عادی باز گردد و سفرهای سیاسی خود را از سر می گیرد، و در چارچوب آن طی این هفته به اورشلیم می آید و با رهبران اسرائیل به طور جداگانه به رایزنی می پردازد.

آگاهان می گویند که ادامه اجرای سیاست های آمریکایی علیه حکومت اسلامی ایران و به ویژه کارزاری که هم اکنون برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه رژیم مطرح است، یکی از مهمترین موضوع های مورد بحث خواهد بود.

حکومت ایران به یک کارزار تبلیغاتی گسترده علیه این تصمیم ایالات متحده دست زده، ولی مقامات آمریکایی می گویند که با شکیبایی بسیار و در پنج ماهی که تا پایان مهلت کنونی تحریم ها باقی مانده، به تلاش بین المللی ادامه خواهند داد تا موجبات تمدید این تحریم ها را فراهم سازند.

همچنین گفته میشود که قصد خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از خاورمیانه نیز از جمله مطالب مهم مورد بحث خواهد بود.

مساله آینده دره اردن نیز ممکن است در این گفتگوها مطرح گردد. اسرائیل قصد دارد این نوار باریک را که در ساحل غربی رود اردن قرار دارد، به علت اهمیت امنیتی آن، رسما به خاک خود ملحق کند.

حکومت خودگردان فلسطینی با این قصد قاطعانه مخالفت ورزیده اند و سازمان های ترور نیز تهدید کرده اند که با گسترش عملیات خرابکاری خواهند کوشید اجرای این برنامه را خنثی کنند.

دبیرکل سازمان ملل نیز با این اقدام مخالفت ورزیده و نزدیکان وزیر خارجه ایالات متحده نیز گفته اند که به اسرائیل توصیه خواهند کرد شکیبایی در پیش گیرد.