یک کشتی تجاری در آب‌های اقیانوس هند هدف قرار گرفت؛ “کشتی متعلق به اسرائیل نیست”

   به روز شده   دیروز شنبه بعدازظهر، ابتدا شبکه المیادین وابسته به حزب الله لبنان خبر داد که یک کشتی اسرائیلی در آب های اقیانوس هند هدف قرار گرفته است و اندکی بعد کانال ۱۲ اسرائیل نیز این گزارش را تایید کرد. در ابتدا رسانه‌ها این کشتی تجاری را متعلق به یک تاجر اسرائیلی به نام «ایال اوفر» و شرکت «دریانوردی زودیاک» دانستند، ولی پس از روشن‌تر شدن قضیه، اعلام شد که شرکت دریانوردی زودیاک این کشتی باری را فروخته است. شرکت زودیاک با صدور بیانیه‌ای فروش کشتی و عدم مالکیت بر آن را تایید کرد.

این کشتی دیروز در راه امارات عربی متحده هدف حمله قرار گرفت. بنابر گزارش‌ها، این کشتی در شمال اقیانوس هند هدف موشک قرار گرفته است.

این حمله تلفاتی در پی نداشته است و کشتی پس از سانحه، به راه خود ادامه داده و در دبی پهلو گرفته است.

دیروز شبکه خبری المیادین وابسته به حزب الله لبنان گزارش داد که این یک کشتی “متعلق به اسرائیل” است و به نقل ار منبعی که آن را “موثق” نامید، از آتش سوزی داخل کشتی بر اثر این حمله خبر داد.

مقامات امنیتی اسرائیل، رژیم ایران را مظنون اصلی این حمله می‌دانند. این احتمال وجود دارد که رژیم ایران فریب خورده و بی خبر از اینکه کشتی مذکور فروخته شده و دیگر متعلق به اسرائیل نیست، به آن حمله کرده باشد.

حمله به کشتی های اسرائیلی در منطقه، پیش از این سابقه داشته است. در سیزدهم آوریل سال جاری میلادی یک کشتی تجاری اسرائیلی با پرچم باهاما، در حوالی بندر فجیره امارات هدف حمله موشکی قرار گرفت. در آن زمان نیز مقامات امنیتی اسرائیلی، عامل حمله را رژیم ایران اعلام کردند. در آن حمله، خسارات قابل توجهی به کشتی اسرائیلی وارد نیامد. آن حمله یک روز پس از تهدید رژیم ایران مبنی بر اقدام تلافی‌جویانه بابت انفجار سهمگین سایت نطنز که به اسرائیل نسبت داده شد، روی داد.

اکنون نیز انگشت اتهام به درستی به سوری جمهوری اسلامی نشانه رفته است، چرا که هیج کشور دیگری در منطقه، دلیل و انگیزه‌ای برای انجام چنین حملاتی ندارد.

این احتمال وجود دارد که حمله رور شنبه به کشتی‌ای که اسرائیلی فرض شده، به تلافی حمله پهپادی دوم تیرماه به ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران و تاسیسات ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته در کرج صورت گرفته باشد. حکومت ایران ادعا کرد که در آن حمله هیچ خسارتی به تاسیسات هسته‌ای وارد نیامده است، اما روزنامه نیویورک تایمز به نقل از “منابع موثق” ایرانی نوشت که پهپاد مهاجم، به ساختمان سازمان انرژی اتمی برخورد کرده است. روزنامه اورشلیم پست نیز نوشت که خسارات وارد آمده به تاسیسات کرج، سنگین بوده است.

امروز شنبه، موسسه تحقیقاتی و اطلاعاتی اینتل‌لب نیز، با انتشار تصاویر جدید ماهواره‌ای، گزارش داد که بر اثر آن حمله، سقف و بنای یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران، به وسعت ۴۰ متر در ۱۵ مترتخریب شده است.