آخرین فرصت برای رژیم ایران: معاون امور سیاسی اتحادیه اروپا به تهران می رود تا رژیم را به مذاکرات برجامی بکشاند

سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران، سعید خطیب زاده امروز (چهارشنبه) تایید کرد که معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، انریکه مورا به ایران می آید تا پیرامون یک رشته مسائل مورد علاقه طرفین، گفتگوهایی در تهران انجام دهد.

برخی محافل سیاسی ارزیابی می کنند که مورا پس از بازگشت به اروپا اعلام خواهد کرد که رژیم ایران با بازگشت به مذاکرات برجامی موافقت کرده و این گفتگوهای به زودی آغاز خواهد شد.

ولی هنوز این امر قطعی نشده و در اورشلیم ابراز نگرانی می شود که رژیم همچنان به وقت کشی می پردازد تا برای پیشرفت در امور اتمی فرصت بیشتری داشته باشد.

همچنین احتمال میرود که دولت رئیسی مشاهده می کند که رژیم از نظر ذخایر مالی به پایان توانی ها نزدیک می شود و از آن جا که همه مانورها پیشین، به این هدف که چند میلیارد دلار از سپرده های مسدود شده ایران در کشورهای مختلف آزاد شود، موفقیتی به دست نیاورده است.

در تهران اعلام شد که معاون سرپرست سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی اقامت در تهران، با چندین تن از بلندپایگان رژیم و به ویژه اعضای تیم جدید مذاکرات اتمی آشنا خواهد شد و به رایزنی خواهد پرداخت.

ارزیابی شده که انریکه  مورا در این تماس برای سران رژیم ایران توضیح خواهد داد که صبر اروپاییان نیز در مورد از سرگیری مذاکرات به پایان خود نزدیک می شود و بهتر آن است که رژیم از ادامه لجاجت دست بردارد.

رژیم ایران، بی آن که زمانی را برای از سرگیری گفتگوها تعیین نکرده، برای بازگشت به میز مذاکرات شرایطی قائل شده که مورد پذیرش آمریکا قرار نگرفته است. ولی احتمال می رود که رژیم از این تلاش ها مایوس شده و اکنون حاضر است سیاست نرم تری در پیش گیرد.

حکومت ایران از هنگام آغاز ریاست جمهوری رئیسی، بارها گفته است که “بزودی” به مذاکرات باز می گردد. ولی هرگز تاریخ مخضی را تعیین نکرده و همچنین پیش شرط هایی قائل شده که تمدید مذاکرات را عملا دشوار می سازد.

همچنان معلوم نیست که آیا دولت رئیسی حاضر است گفتگوها را از همان نقطه ای از سرگیرد که در شش دور پیشین گفتگوها به آن رسیده بودند و یا اصرار می ورزد که مذاکرات از ابتدا آغاز شود.