آشوب در سودان، به دنبال کودتای این هفته ادامه دارد. شورای امنیت برای بحث درباره کوتا، نشست غیرعلنی برگزار می کند

شورای امنیت سازمان ملل، امشب (سه شنبه) یک نشست اضطراری برگزار می کند تا درباره اوضاع وخیمی که در سودان جریان دارد به بحث و بررسی بپردازد. این نشست در پشت درهای بسته انجام خواهد شد.

پس از کودتایی که ظاهرا موفق بوده، آشوب و اغتشاشات در سودان همچنان ادامه دارد و همچنان گروه های زیادی از معترضین، امروز (سه شنبه) همچنان در خیابان ها به تظاهرات اعتراضی ادامه می دهند و خواهان بازگشت به حکومت قانون و شورای حاکمیت منحل شده هستند. در تظاهرات  خیابانی روز گذشته، نیروهای نظامی برای متفرق ساختن مردم، به سوی آن ها آتش گشودند و دست کم هفت نفر را کشتند و ده ها تن دیگر را زخمی کردند.

رهبران کشورهای غربی این رفتار خشونت بار کودتاگران را محکوم دانسته و خواهان بازگشت به روند پیشین بودند که ظاهرا زمینه را برای برقراری مردم سالاری آماده می ساخت. ولی کوتاچیان نیز وعده می دهند که در کوتاه ترین مدت بتوانند مردم سالاری را در کشور برقرار سازند – قولی که با تردید بسیار تلقی می شود.

علیه وعده کودتاگران، امروز نیز جستجوهای خانه به خانه به هدف یافتن و بازداشت رهبران عملیات اعتراضی ادامه یافت و شمار نامعلومی از شهروندان به جرم اعتراض، راهی زندان گردیدند.

ایالات متحده اعلام کرده که اگر کودتاچیان اوضاع را به حال پیشین باز نگردانند، کمک هفتصد میلیون دلاری آمریکا به آن کشور قطع می شود. این کمک برای رفع برخی مشکلات معیشتی مردم سودان بوده و اگر امروز هم ادامه یابد، اطمینانی وجود ندارد که به دست نیازمندان برسد.

همچنین کشورهای اروپایی کودتا در سودان را محکوم کرده اند. روسیه و چین که همیشه در فکر منافع اقتصادی خود هستند، طبق معمول نسبت به این رویدادها به سکوت ادامه می دهند.

نشست غیرعلنی امشب شورای امنیت، به درخواست ایالات متحده و چند کشور اروپایی به طور غیر علنی برگزار می شود و ممکن است تصمیماتی بگیرد که کشورهای عضو را به اجرای آن ملزم سازد.

در اسرائیل رویدادهای سودان با دقت رصد می شود تا تاثیر آن بر ادامه روند صلح موسوم به “پیمان ابراهیم” مشخص گردد. با آن که توافق صلح و عادی سازی روابط بین دو کشور یک سال پیش به دست آمد، ولی هنوز تعهدی نسبت به آن امضا نشده که علت اصلی آن بی ثباتی سیاسی در سودان و حضور دولت موقت، موسوم به “شورای حاکمیت سودان” بود که نخست وزیر آن اکنون در زندان است و اداره کشور مطلقا به دست نظامیان افتاده است.

مقامات آمریکایی می گویند که نخست وزیر برکنار شده، آماده بود در ظرف ماه های آینده پیمان صلح با اسرائیل را امضا کند. در همین حال، آشنایان امور در اسرائیل ارزیابی می کنند که نظامیان سودان، شاید حتی بیشتر از سیاستمداران آن کشور، به امضای پیمان صلح با اسرائیل اشتیاق نشان می دهند.

ولی در مجموع، تا هنگامی که اوضاع سیاسی در خرطوم تثبیت نشود، بعید می نماید که در پیشبرد صلح با اسرائیل نیز پیشرفتی به دست آید.