آمریکا، روسیه و ایران را به مسوولیت کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه متهم کرد

ایالات متحده یک بار دیگر حکومت بشار اسد در سوریه، حکومت اسلامی ایران و ارتش روسیه را به مسوولیت کاربرد سلاح شیمیائی در تلاش برای سرکوب مردم بپا خاسته سوریه متهم می سازد. ولی هر سه کشور قاطعانه این اتهام را در می کنند. بر سر این موضوع، یک جدال لفظی نیز بین نمایندگان ارشد روسیه و آمریکا رخ داد.

اتهام در مورد کاربرد اسلحه شیمیائی در حالی دوباره مطرح می شود، که ارتش ترکیه به عملیات جنگی ناموفق خود در شمال سوریه ادامه می دهد. در گزارش های روزهای اخیر گفته شده بود که تلفات سنگینی به نیروهای ترک در خاک سوریه وارد آمده است.

در نشست روز گذشته (دوشنبه) شورای امنیت سازمان ملل، خانم نیکی هیلی سفیر ایالات متحده، نقش روسیه را در کاربرد سلاح شیمیایی توسط ارتش سوریه مورد انتقاد شدید قرار داد. ولی سفیر روسیه متقابلا، این اتهامات را نادرست خواند و ایالات متحده را به غرض ورزی متهم ساخت.

وزیر خارجه ایالات متحده هفته پیش ابراز نگرانی عمیق کرده بود از این که ارتش سوریه دوباره به کاربرد سلاح شیمیایی از نوع گار کلر روی آورده و مردم اِدلِب اسیب های جدی وارد ساخته است و روسیه به مسوولیت خود برای جلوگیری از این نوع جنایات عمل نکرده است.