«آمریکا قصد دارد همه کمک های مالی خود را به نهاد رسیدگی به پناهندگان فلسطینی قطع کند»

محافل خبری آمریکایی می گویند که دولت پرزیدنت ترامپ تصمیم گرفته است همه کمک های مالی به سازمانی را متوقف کند که ماموریت آن تامین زندگی افرادی است که “پناهندگان فلسطینی” نامیده می شوند. این افراد ظاهرا کسانی هستند که در جنگ هفتاد سال پیش کشورهای عرب علیه اسرائیل ناچار به ترک خانه های خویش شدند و در کشورهای عرب پناه گرفتند.

اکثر این افراد در هفتاد سال گذشته فوت کرده اند، ولی فرزندان و حتی نوادگان آن ها نیز هنوز آواره محسوب می شوند و سر سفره نهادهای بین المللی نشسته اند و کمک مالی به آن ها پرداخت می شود.

ایالات متحده دو ماه پیش اعلام داشت که مبلغ شصت میلیون دلار از بودجه نهاد کمک رسانی سازمان ملل به فلسطینیان، موسوم به اونرا، می کاهد. رئیس این سازمان روز گذشته هشدار داد که بودجه اونرا رو به پایان می رود و به ویژه مدارسی که با این هزینه اداره می شود در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند.

ایالات متحده می گوید که در سازمان اونرا فساد مالی گسترده ای رواج دارد و ریخت و پاش های فراوان می شود و اصولا معنی ندارد که پس از گذشته سه نسل، هنوز افرادی لقب “آواره” به دوش بکشند.

به گفته تحلیلگران، کشورهای عرب همیشه از جذب و اِسکان آوارگان عرب جلوگیری کرده اند تا از این مصیبت انسانی به صورت یک حربه سیاسی و بین المللی علیه اسرائیل استفاده کنند.

ولی در همان حالی که از یک تراژدی انسانی در عزه سخن گفته می شود و اعلام گردیده که فلسطینی ها در آن سرزمین به گرسنگی و بیکاری و بیماری دست و پنجه نرم می کنند، گروه تروریستی حماس اعلام کرد که آمادگی های نظامی خود را برای جنگ آینده با اسرائیل به انجام رسانیده و اکنون، نیرومندتر از همیشه آماده رویارویی با ارتش اسرائیل می باشد.

تا کنون بارها گفته شده که حماس همه پول های دریافتی را به جای حل مشکلات معیشتی اهالی فلسطینی، در راه امور جنگی هزینه می کند.

یحیی سِنوار سرکرده حماس در غزه روز گذشته (پنجشنبه) به خبرنگاران گفت که این سازمان تروریستی ده ها تونل زیرزمینی برای رخنه یابی به خاک اسرائیل حفر کرده و توان جنگی و موشکی خود را در حدی تقویت کرده است که در جنگ آینده می تواند آن چه را که در ظرف ۵۱ روز در جنگ چهارسال پیش انجام داده بود، اکنون در پنج دقیقه انجام دهد. او در ضمن تهدید کرد که می تواند به مدت شش ماه متوالی، مرکز اسرائیل و شهر تل آویو و شهرهای پیرامونی آن را هدف حملات موشکی قرار دهد.

مقامات آمریکایی می گویند که در نزاع فلسطینیان با اسرائیل، همیشه دو موضوع لاینحل وجود داشته که یکی آینده شهر اورشلیم است و دیگری اصرار اعراب برای بازگردانیدن چندین میلیون فلسطینی زیر نام آوارگان، به خاک اسرائیل می باشد. ولی اکنون با انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم مساله اول برای همیشه حل شده و اکنون با از میان برداشتن مساله ای که “آوارگان فلسطینی” نامیده می شود، می توان مشکل دوم را نیز از فهرست موانعی که از رسیدن به صلح جلوگیری می کند، حذف کرد.

آمریکاییان می گویند که در طول یک قرن اخیر، ده ها میلیون نفر در اثر بروز جنگ ها آواره شده و پس از مدتی دوباره اسکان یافته اند و تنها فلسطینیان هستند که با گذشت سه نسل، هنوز خود را آواره و پناهنده می نامند و از کمک مالی مداوم سازمان ملل برخوردار می شوند.