آمریکا نگران است که سوریه با کمک ایران سلاح شیمیایی تولید می کند

مقامات آمریکایی از این که حکومت بشار اسد در سوریه، ممکن است با کمک حکومت اسلامی ایران، دوباره به تولید سلاح های شیمیایی روی آورده باشد، ابراز نگرانی عمیق کرده است.

کارشناسان آمریکایی می گویند  با تجریه شواهد و آثاری که از حملات اخیر در سوریه به دست آورده اند، این نگرانی قوت می گردد که ارتش بشار اسد دوباره به تولید سلاح های شیمیایی روی آورده و مردم کشور خود را بی رحمانه می کشد و قوانین بین المللی و موازین اخلاقی را یک بار دیگر زیرپا می گذارد.

محافل آگاه در واشنگتن گفتند که اگر ثابت شود که ارتش سوریه دوباره سلاح شیمیایی به کار برده است، نیروی هوایی ایالات متحده ممکن است وارد عمل شده و به بمباران مراکز تولید این گونه سلاح ها بپردازد.

ایالات متحده گروه تروریستی داعش را نیز که ظاهرا به نام اسلام می جنگد، به کاربرد سلاح های شیمیایی علیه مردم غیرنظامی متهم ساخته است.

ایالات متحده هشدار داد که حتی ممکن است آمران و عاملان این گونه حملات غیرانسانی، هدف قرار گرفته و نابود شوند.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش برده شود، به خبرگزاری رویترز گفت: شواهدی در دست است که نشان می دهد که هم دولت سوریه و هم داعش، علیه یکدیگر به کاربرد سلاح های شیمیایی روی آورده اند.

پنج سال پیش بود که با فشار و تهدید ایالات متحده، حکومت بشار اسد ذخایر جنگ افزار شیمیایی خود را تحویل داد که کشتی های روسی آن ها را از سوریه خارج کردند. ولی این احتمال نیز مطرح است که بشار اسد بخشی از این سلاح ها را همچنان در اختیار خود نگاه داشته باشد. همچنین بعید نیست که رژیم سوریه با کمک حکومت اسلامی ایران کارگاه های جدیدی برای تولید سلاح های شیمیایی برپا کرده باشد.

خمینی در سال های جنگ با عراق ادعا کرده بود که از تولید سلاح های شیمیایی، علیرغم کاربرد آن توسط ارتش عراق، خودداری می کند زیرا آن را مخالف موازین اسلامی می داند.