آیا افراد با گروه های خونی متفاوت، در برابر کورونا یکسان واکنش دارند؟ تزریق پلاسمای فرد سالم موثر است؟

یک شیوه درمانی که امیدهای تازه ای برای رسیدگی به بیماران کووید ۱۹ به وجود می آورد، از امروز در اسرائیل و چند کشور جهان به آزمایش گذاشته شده و آن، استفاده از پلاسمای افراد سالم در بدن بیماران کورونایی می باشد. فرض پزشکان آن است که پلاسمای افراد سالم دارای پادتن ها و یا آنتی ژن هایی می باشد که می تواند در برابر کورونا مقاومت کند. فرض آن است که با این شیوه، می توان مصونیت بدن یک فرد سالم را به یک فرد آلوده به کورونا منتقل ساخت.

این شیوه از امروز (دوشنبه) به روی یک فرد جوان که به علت بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان به سر می برد و حالش وخیم گزارش شده است، برای نخستین بار مورد آزمایش قرار می گیرد.

شیوه ای که تا دیروز در اسرائیل و چند کشور دیگر آزمایش شد و هنوز پیامدهای درمانی آن مشخص نشده، انتقاد پادگن از پلاسمای یک فرد شفا یافته به یک فرد بیمار است. در این مورد نیز فرض پزشکی آن است که فرد شفا یافته، در بدن خود پادتنی تولید کرده کرده که می تواند برای درمان فرد دیگر موثر باشد.

در کنار شیوه ها و داروهایی که هر روز به آزمون گذاشته می شود، پزشکان همچنان می گویند که بهترین راه آن است که افراد به همه اقدامات احتیاطی دست بزنند تا در مسیر شیوع کورونا قرار نگیرند – و هیچ شیوه ای بهتر از آن نیست که افراد در خانه بمانند و از تماس با دیگران خودداری ورزیدند و مقررات دیگر ایمنی را نیز کاملا رعایت کنند.

انتقال پادتن یا آنتی ژن فرد شفا یافته به فردی که به علت بیماری کووید ۱۹ در وضع وخیمی به سر می برد، در روزهای اخیر در چند بیمار اسرائیلی مورد آزمایش قرار گرفته، ولی مدتی باید بگذرد تا مشخص شود که این شیوه درمانی تا چه حد کارساز باشد.

فردی که پلاسمای یک فرد سالم به بدنش تزریق شده، ۲۹ سال سن دارد و یک یهودی اولترا ارتدوکس می باشد. پزشکان می گویند که پس از تزریق پلاسمای فرد سالم، حالت آن بیمار به سطح تثبیت شده رسیده، ولی هنوز قضاوت نهایی بسیار دشوار است.

آزمایش های مشابهی در ایالات متحده و چند کشور دیگر نیز در جریان است. ولی میزان کارآمدی، ممکن است چند هفته دیگر مشخص گردد.

نکته مهم دیگری که پژوهشگران اسرائیل در این روزها به بررسی آن پرداخته اند این پرسش است که آیا نوع خون در بدن انسان، درباره میزان خطر آلودگی به کورونا می تواند تاثیرگذار باشد؟ به عبارت بهتر، آیا گروه خونی مشخصی وجود دارد که افراد متعلق به آن گروه، از آسیب کورونا در امان باشند؟

نوع خون در بدن انسان ها به چند نوع تقسیم شده که با حروف لاتین مشخص گردیده و انتقال خون از یک فرد به فرد دیگری که در همان گروه خونی قرار ندارد ممکن است کشنده باشد. ولی آیا مفهوم این واقعیت آن است که برخی گروه های خونی از کورونا آسیب پذیر نیستند؟