آیا ایالات متحده خواهد توانست به صورت یک جانبه تحریم های موسوم به “مکانیسم ماشه” را عملی سازد؟

از سپیده دم امروز (یکشنبه) ایالات متحده مکانیسم ماشه علیه رژیم ایران را دوباره به کار انداخته و به همه کشورهای جهان هشدار داده است که اگر با پایان گرفتن تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه رژیم ایران که ماه آینده خواهد بود، فروش اسلحه به ایران و یا خرید جنگ افزار از آن رژیم از سر گرفته شود، کشورهای طرف معامله مورد تحریم اقتصادی آمریکا قرار خواهند گرفت.

ایالات متحده بر این باور است که فروش تسلیحات جدید به رژیم ایران، به ویژه جنگ افزارهای پیشرفته ای که روسیه و چین در اختیار دارند، خطرات جنگی در منطقه را افزایش می دهد و بی ثباتی خاورمیانه می افزاید.

ظاهرا کشورهای اروپایی بیم دارند که برقراری دوباره این تحریم ها، موجب شود که رژیم ایران به طور کامل از برجام بیرون برود و تلاش تسلیحاتی خود را برای رسیدن به بمب هسته ای، به صورت علنی و در ابعاد گسترده ادامه دهد و خاورمیانه وارد یک دایره خطرناک تعرضی و جنگی گردد.

برخی تحلیلگران می گویند که اگر رژیم برجام را ترک گوید، خود را سخت به خطر خواهد انداخت و ممکن است با عملیات جنگی کشورهای دیگر روبرو شود. به گفته این تحلیلگران، اگر یک یا چند کشور خارجی، به طور علنی وارد نبرد با رژیم ایران بشوند، نیروی سپاه پاسداران و قرارگاه های آن به شدت آسیب خواهد دید و فرصتی برای ملت ایران به وجود خواهد آورد که علیه حکومت بپا خیزد.

رژیم در گذشته نیز بارها تهدید کرده که از برجام خارج خواهد شد. علی خامنه ای اخطار کرده بود که اگر ایالات متحده از برجام بیرون رود و تحریم های اقتصادی را از نو برقرار سازد، او نیز سند برجام را پاره کرده و به دور خواهد انداخت. ولی خامنه ای صلاح ندانست این تهدید خود را عملی سازد.

حکومت ایران ادعا می کند که ایالات متحده نخواهد توانست به تنهایی مکانیسم ماشه را به کار اندازد. او پیشتر گفته بود: «روز شنبه یا یک شنبه هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد» و گفته بود: «با تنها ماندن آمریکا در برابر اروپاییان و جهان، ایران به یک پیروزی بزرگ دست یافت».

تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل می گوید که به کار انداختن مکانیسم ماشه و از سرگیری تحریم های پیشین شورای امنیت علیه رژیم ایران، شاید در مورد این حکومت، تغییر چندانی ایجاد نکند، زیرا حدود نود درصد از تحریم های تعیین شده توسط شورای امنیت، از سال گذشته توسط ایالات متحده علیه رژیم ایران دوباره برقرار شده است. ولی آثار این تحریم برای کشورهای اروپایی و یا هر حکومت دیگری که بخواهد به ایران اسلحه بفروشد و یا از آن حکومت جنگ افزار بخرد، ممکن است بسیار موثر باشد.

ارزیابی می شود که حتی روسیه و چین نیز به این نتیجه برسند که فروش اسلحه به ایران، منافع جهانی آن ها را به خطر اندازد. البته تا کنون ایالات متحده تحریم های زیادی را علیه چین و روسیه برقرار ساخته، ولی فروش اسلحه به ایران، بی تردید تحریم های بیشتری را به دنبال خواهد آورد که به صلاح آن دو کشور نیست.

اکنون چند سال است که سپاه پاسداران تقریبا هر هفته یا هر ماه از طراحی و تولید جنگ افزارهای جدید خبر می دهد که به ویژه شامل سلاح های موشکی و دستگاه های رادار و پدافند هوایی است. سپاه حتی اعلام داشته که توانسته است همه انبارهای موشکی خود را در زیر زمین ذخیره کند. فرمانده سپاه حتی ادعا کرد که ایران از این پس به هیچ نوع سلاح خارجی نیزا ندارد. ولی هیچ یک از این بزرگ گویی ها مورد اعتماد کارشناسان تسلیحاتی نیست که می گویند آن چه سپاه تولید می کند کپی برداری از جنگ افزارهای کهنه کشورهای خارجی است و نیروهای مسلح ایران از داشتن جنگ افزارهای امروزی، در ابعاد گسترده ای، محروم هستند.