آیا بشار اسد قصد دارد به ماموریت از چانب حکومت ایران به کرده شمالی برود؟

منابع خبری می گویند که در یک دهن کجی آشکار به ایالات متحده، رئیس جمهوری سوریه قصد دارد به کره شمالی سفر کند و با رهبر آن کشور به گفتگو بپردازد.

ظاهرا انجام چنین سفری در شرائط بحرانی و سرنوشت ساز کنونی در سوریه کمی شگفت انگیز می نماید. این ابراز آمادگی چند روز پیش از دیدار کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با پرزیدنت دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام می شود و برخی محافل خبری می گویند که این سفر به ماموریت از جانب حکومت اسلامی ایران انجام خواهد شد.

به گفته آگاهان، پرزیدنت بشار اسد از جانب حکومت ایران ماموریت دارد به کیم جونگ اون توصیه کند که از ابراز هرگونه گذشتی نسبت به ایالات متحده خودداری ورزد و برنامه های اتمی را در ازای وعده و وعیدهای واشنگتن در مورد قطع تحریم های اقتصادی، برنچیند.

حکومت ایران بیم دارد که هرگونه گردن نهادن کره شمالی به فشار ایالات متحده برای دست کشیدن از برنامه های اتمی و موشکی، موجب شدت بخشیدن به فشار مشابه بر رژیم ایران می گردد و مقامات دولت تهران از این بابت به شدت نگران می باشند.

خبرگزاری دولتی کره شمالی، برنامه سفر رئیس جمهوری سوریه به پیونگ یانگ را مورد تائید قرار داد. آگاهان گفتند: از هفت سال پیش که کیم جونگ اون جانشین پدرش سد، بشار اسد نخستین رئیس جمهوری یک کشور خارجی است که از آنحا دیدن می کند.

کره شمالی در سال های گذشته برپایی یک کوره اتمی را در سوریه به عهده گرفته بود که در مراحل پیشرفته ساختمانی قرار داشت. اسرائیل این کوره را با یک حمله هوایی غافلگیرکننده منهدم ساخت.

ولی در مجموع، مناسبات چندان نزدیکی بین سوریه و کره شمالی وجود ندارد و ارزیابی ها مبنی بر آن است که این سفر به ماموریت از جانب حکومت ایران، به هدف اخلال در آشتی بین کره شمالی و ایالات متحده صورت می گیرد.

سفیر جدید کره شمالی در دمشق، هفته پیش استوار نامه خود را به بشار اسد تسلیم کرد. در همین مراسم بود که رئیس جمهوری سوریه گفت که مصمم است به زودی از پیونگ یانگ دیدن کند.

هنوز تاریخی برای انجام این سفر تعیین نشده است.

همزمان اعلام شد که وزیر خارجه ترکیه، مولود چاوُش اُغلو در روزهای آینده رهسپار واشنگتن می شود تا درباره آینده ناحیه شمال عراق با مایک پمپئو وزیر خارجه جدید ایالات متحده به گفتگو بپردازد.

هدف این سفر تعیین آینده منطقه کردنشین شمال سوریه است که ایالات متحده رزمندگان کرد را در نبرد با داعش مورد حمایت قرار داد. ولی ترکیه که از قدرت گرفتن کردها در منطقه هراس دارد، با حمله نظامی به خاک سوریه به کشتن آن ها پرداخت و اکنون چاوش اوغلو با سفر به واشنگتن می خواهد ایالات متحده را متقاعد سازد که از پشیبانی جنگجویان کرد دست بردارد.

ارتش ترکیه عامل اصلی کشتار هزاران زن و کودک و مرد کرد در جریان عملیات نظامی یک سال اخیر خود در شمال سوریه بوده است.

یک دیدگاه

Comments are closed.