آیا توقف مذاکرات برجامی توسط روسیه به نفع اسرائیل انجام گرفته است؟

روزنامه اطلاعات چاپ تهران با انتشار گزارشی توقف مذاکرات برجامی و آنچه را که کارشکنی روسیه نامید را به نفع اسرائیل دانست.

در اسرائیل اما رئیس کمیته روابط خارجی و دفاعی کنست(پارلمان اسرائیل)در یک گفتگوی رسانه ای گفت که فکر نمی کند که امضا نشدن برجام دوم با رژیم ایران لزوما به نفع اسرائیل باشد.

وی در ادامه گفت:اگر امضا نشدن توافق با رژیم اسلامی به این معنی باشد که جهان دست روی دست بگذارد این مسلما به ضرر اسرائیل خواهد بود اما از سوی دیگر اگر توافقی صورت نگیرد و جهان به رهبری ایالات متحده رژیم ایران را تحت فشار قرار دهد تا نتواند به بمب اتم دست یابد این موضوع شاید به نفع اسرائیل باشد.

طی روزهای گذشته و زمانی که طرفین مذاکره کننده ابراز خوشبینی می کردند که بزودی به توافق دست خواهند یافت و قرارداد جدید به امضا خواهد رسید روسیه اعلام کرد که خواهان ضمانت و تعهدی است تا بتواند علی رغم تحریم های روسیه با رژیم ایران مبادلات تجاری و بازرگانی را ادامه دهد.

این پیش شرط روسیه مورد مخالفت ایالات متحده و دولت های غربی قرار گرفت و دولت فرانسه روسیه را به باج خواهی متهم ساخت و در نتیجه مذاکرات در وین متوقف گردید.

اکنون اما برخی از مقام ها و محفل های سیاسی در داخل ایران کارشکنی روسیه در روند دستیابی به توافق توسط روسیه را به نفع اسرائیل ارزیابی می کنند.