آیا دولت بایدن به اقدام تلافی جویانه نسبت به حمله حشد الشعبی به قرارگاه سربازان خود در سوریه دست خواهد زد؟

اکنون در اسرائیل پرسیده می شود که واکنش ایالات متحده به حمله چریکی روز گذشته گروه های وابسته به حکومت ایران به یک پایگاه نظامی آمریکایی در خاک سوریه که در نزدیکی مرزهای عراق و اردن نیز قرار دارد چه خواهد بود.

مقامات آمریکایی اعلام کرد که این پایگاه که سربازان آمریکایی برای مبارزه با داعش در سوریه، در آنجا مستقر هستند، هدف حمله های پهپادی و موشکی شدید قرار گرفت، ولی به هیچ یک از سربازان آسیب نرسید.

کارشناسان اسرائیلی تردید ندارند که عاملان این حمله که به تجریه و امکانات گسترده نیاز دارد، توسط سپاه قدس حکومت ایران و توسط گروه های وابسته به حشدالشعبی در عراق  صورت گرفته است.

این حمله یک روز پس از انفجار دو بمب در یک اتوبوس نظامی حامل سربازان و افسران سوریه در جاده ای در حومه دمشق بود. در این حمله چهارده نظامی کشته شدند که در برخی گزارش ها آمده است که آن ها در واقع چریک های وابسته به حکومت ایران بوده اند.

ولی از آن جا که طراحی هر حمله به مدتی زمان نیاز دارد، مشکل بتوان آن دو حادثه را با هم مرتبط دانست.

پایگاهی که مورد حمله قرار گرفت، در خط مرزی سوریه با عراق و اردن قرار دارد و حدس زده می شود که طراحان و اجرا کنندگان آن، گروه های حشد الشعبی بوده اند که توسط رژیم ایران هدایت می شوند.

این نخستین بار بود که گزارش رسید جریک های حشد الشعبی در حملات خود علیه پایگاه های آمریکایی از پهپاد های تهاجمی استفاده کرده اند. ولی از آن جا که این حمله تلفاتی در پی نداشته، ممکن است که مهاجمین هنوز در بکار بردن پهپادهای ساخت رژیم ایران تجربه کافی نیاموخته اند.

این حمله بی تردید اهانت و تحقیر تازه ای به دولت پرزیدنت بایدن محسوب می شود که همچنان در انتظار بازگشت رژیم ایران به گفتگوهای برجامی می باشد و اکنون در اسرایئل پرسیده می شود که دولت پرزیدنت بایدن نسبت به آن چه واکنشی نشان خواهد داد. آمریکا در صورتی که اراده کند، به آسانی می تواند برخی از قرارگاه های این نیروها را منهدم کند.

حوثی های یمن، با کمک این گونه پهپادهای حکومت ایران، توانسته اند بارها فرودگاه ها و نقاط حساس در خاک عربستان را هدف حمله قرار داده و آسیب جانی و مالی برسانند.