آیا سیاستی که وزیر خارجه جدید آمریکا عرضه می کند، حمایت عملی از مردم ایران را نیز شامل می شود؟

مایک پمپئو در نخستین سخنرانی در سمت وزیر خارجه ایالات متحده، امروز (دوشنبه) خطوط سیاست خارجی خود را بیان می کند که گفته می شود بخش مهمی از آن به رفتارهای حکومت اسلامی ایران اختصاص دارد.

پمپئو در گذشته، در سمت رئیس سرویس امنیت خارجی آمریکا (سی ای ای) سیاست های سختگیرانه ای را علیه رژیم ایران توصیه کرده است و تصور می رود که این بار نیز برنامه های کاری خود را در برابر رژیم ایران اعلام کند که تفاوت چندانی با سیاست های بیان شده او نداشته باشد.

عنوان سخنرانی امروز پمپئو “راهبرد تازه در برابر ایران، پس از توافق اتمی” نام گرفته است.

پرزیدنت ترامپ چهار شرط اساسی برای کنار آمدن با حکومت ایران قائل شده و خواهان رسیدن به یک توافق اتمی جدید می باشد که این شرائط در آن گنجانیده شود.

هدف ایالات متحده آن است که رژیم ایران از این پس هرگز نتواند به برنامه های اتمی خود باز گردد و باید برنامه های موشکی را بسیار محدود سازد و همچنین دخالت در کشورهای منطقه را متوقف کند و از حمایت از تروریسم دست بردارد.

ایالات متحده بر این باور است که از طریق به کارگیری تحریم های اقتصادی شدیدتر، می توان به این هدف ها دست یافت. از این رو، در مرحله کنونی تلاش آن است که کشورهای بیشتری به آمریکا بپیوندند و فشار بر رژیم ایران را آن قدر زیاد کنند که ناچار شود به تجدید مذاکرات و امضای تعهدات تازه تن در دهد.

کشورهای اروپایی به سختی نگران آن هستند که داد و ستد بازرگانی آنان با ایران به شدت آسیب بیند. قرار است فردا (سه شنبه) دیداری بین نمایندگان ارشد المان، فرانسه و بریتانیا همراه با فرستادگان روسیه وچین نشستی در وین برگزار کنند و به بررسی این موضوع بپردازند که تا چه حد می توان رژیم ایران را به گشودن برجام و رسیدن به توافق جدید راضی کرد و چگونه می شود از زیان های ناشی از بازگرداندن تحریم ها توسط ایالات متحده کاست.

با آن که روسیه و چین از دوستان حکومت اسلامی ایران هستند، ولی با برقراری دوباره تحریم ها از جانب ایالات متحده، داد و ستد آن ها با ایران نیز لطمه خواهد دید – زیرا تبادل پول با ایران دشوار خواهد شد.

هنوز معلوم نیست که آیا حکومت ایران نماینده ای به نشست وین خواهد فرستاد یا نه.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که هدف در مرحله کنونی آن است که کشورهای بیشتری به ائتلاف بپیوندند تا بتوان حکومت ایران را وادار ساخت با چشمان واقع بینانه تری به اوضاع بنگرد.

پرزیدنت ترامپ تا کنون در چند سخنرانی خود از ملت ایران در برابر ستمگری های رژیم حمایت کرده است. حتی تظاهرات مردمی در کازرون مورد حمایت دولت آمریکا قرار گرفت. ولی پرسش آن است که آقای پمپئو در سخنرانی امروز خود با نام “نقشه راه برای ایران” تا چه حد این پشتیبانی را بازگو خواهد کرد و تا چه حد علیه سرکوبگری های رژیم سخن خواهد گفت و راه عملی نشان خواهد داد.

ایالات متحده در ماه های اخیر نه تنها تصمیم گرفته از برجام خارج شود و تحریم ها را از نو برقرار کند، بلکه تحریم های بیشتری نیز علیه افراد و نهادهای حکومت ایران برقرار ساخته است. در کنگره ایالات متحده چندین طرح مورد بررسی قرار گرفته که هدف از آن ها وارد آوردن فشارهای بیشتر به رژیم می باشد.

2 دیدگاه‌

  1. آمریکا و مخصوصا اروپا به فکر سود خودشانند . رئیس جمهور آمریکا آقای کارتر و اروپایی ها با شاه ایران چه کردند یادتان هست؟ در یک چشم به هم زدن برایش توطئه کردند . آیا ایرانی وطن دوست این را فراموش میکند؟ مسلما نه . مردم در فقر و گرفتاری هستند
    تحریم به مردم فشار میآورد با دولت اسلامی ایران کاری ندارد.
    فقط ایران را ویران تر میکنند همه آنها با هم این کار را میکنند. هیچ ایرانی وطن پرستی به اروپا که اصلا اعتماد نمیکند و با شک بسیار به آمریکا می نگرد. آقای پمپو گفت ظریف جان روحانی جان شما حرفتان با حرف رهبر یکی نیست چه چراغ سبز ی به اینها نشان داد چرا از این چراغها به مردم ایران نشان نداد نگفت که مردم را در زندان هستند آزاد کنید و فقط گفت ما بفکر مردم آمریکا هستیم و و و به قول ما ایرانی ها قسم حضرت عباست را باور کنیم یا دم خروست را. تاریخ نشان خواهد داد که همشان بفکر سود و پول هستند همه اینها خیمه شب بازی است . خداوند ایران و ایرانی را حفظ کند و از شر اهریمنان در امان بدارد.

  2. بنظر بنده باید شرط رفراندوم را حتماً عنوان میکردند، در صورت اینکه مردم ایران اصولاً بدنبال این هستند که شاه زاده رضا پهلوی هر چه زودتر بازگردند.
    اسرائیل و ایران ٢ کشور غیر عرب در منطقه باید همپیمانیشان تثبیت شود.

Comments are closed.