آیا پرزیدنت ترامپ قصد دارد در آستانه انتخابات، حکومت اسلامی ایران را مورد حمله نظامی قرار دهد؟

در روزهای اخیر برخی تحلیلگران و منابع خبری این احتمال را مطرح می سازند که ممکن است پرزیدنت ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، رژیم اسلامی ایران را مورد حمله نظامی قرار دهد. ولی تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل این ارزیابی را نادرست می داند و بر این باور است که هنوز علتی برای بروز جنگ وجود تدارد و تنها در صورتی به طور ناگهانی رخ خواهد داد که عواملی در داخل ایران بخواهند به ترور شخصیت های آمریکایی دست بزنند.

فرماندهان سپاه پاسداران در واکنش به هلاکت قاسم سلیمانی گفته بودند که انتقام خون او را ده ها برابر خواهند گرفت. برخی از آنان حتی به صراحت گفتند که پرزیدنت ترامپ را خواه رئیس جمهوری بماند یا نماند، ترور خواهند کرد. پرزیدنت ترامپ در واکنش به شناسایی شدن توطئه رژیم یاران برای سوء قصد به جان سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی، هشدار داده بود که هرگونه اقدامی از این قبیل، با واکنش هزار برابر روبرو خواهد شد.

یکی از عللی که از جانب برخی تحلیلگران برای اثبات احتمال بروز جنگ عنوان شده، تلاش پرزیدنت ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است و ممکن است بخواهد سرکوب رژیم ایران را به عنوان یک دستاورد بزرگ عرضه کند. ولی تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل این ارزیابی را رد می کند و می گوید که پرزیدنت ترامپ در هفته ها و ماه های اخیر کوشیده است تا آن جا که می تواند از خطر بروز جنگ بکاهد و دخالت ایالات متحده در امور نظامی جهان را کاهش دهد و سربازان آمریکایی را به تدریج به کشور خود باز گرداند.

از دیدگاه این تحلیلگر، درگیری جنگی، نه تنها بخت پیروزی پرزیدنت ترامپ را افزایش نخواهد داد، بلکه یک ضربه کاری بر آن وارد خواهد آورد.

به گفته این تحلیلگر، اگر پرزیدنت ترامپ در قدرت بماند، و رژیم ایران حاضر به بازگشت به دور میز مذاکرات نشود و یا به تعرض نظامی علیه ایالات متحده و یا یکی از کشورهای هم پیمان آن دست بزند، آنگاه احتمال بروز جنگ افزایش خواهد یافت.

سخنگوی وزارت خارجه ایران، در سخنان امروز خود (چهارشنبه) در واکنش به احتمال بروز جنگ با آمریکا گفت: «در صورت حمله احتمالی آمریکا، واکنش ایران فوری، بدون تردید و قاطعانه خواهد بود» ولی معلوم نیست که سعید خطیب زاده به چه علت این سخنان را بیان کرده، زیرا هیچ تهدید جنگی از جانب مقامات آمریکایی علیه رژیم ایران شنیده نشده است.

همزمان، رئیس ستاد دفاع ضد موشکی ایالات متحده هشدار داد که رژیم اسلامی ایران، و همچنین کرده شمالی، روسیه و چین همچنان بر توان موشکی خود افزوده اند و خطرات امنیتی علیه ایالات متحده بیشتر شده است.