اتحادیه اروپا، در اوج ناتوانی در جبران تحریم های آمریکایی، به تهدید علیه کمپانی های اروپایی روی می آورد

یکی از مشاورین خانم موگرینی

اتحادیه اروپا در تلاش تازه ای برای رویارویی با تحریم های اعلام شده از جانب ایالات متحده علیه حکومت اسلامی ایران، به راهکار تازه ای روی آورده و آن مجازات آن گروه از شرکت های اروپایی است که تسلیم تحریم شده و با حکومت ایران قطع رابطه کنند.

یکی از مشاوران خانم فدریکا موگرینی سرپرست سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این رابطه گفت: «شرکت های اروپایی که زیر فشار آمریکا معاملات بازرگانی خود را با حکومت اسلامی ایران متوقف سازند، مورد تحریم اروپا قرار گرفته و مجازات خواهند شد».

محمد جواد ظریف وزیر خارجه حکومت ایران که همین هفته پیش به شدت گله کرده بود که اروپا نتوانسته است به وعده های خود در مورد خنثی کردن برجام عمل کند، در پیام تازه ای نوشت که “هنوز امیدهایی وجود دارد”.

ولی کارشناسان حقوقی بعید می دانند که از نظر قوانین موجود، اتحادیه اروپا بتواند شرکت های بازرگانی را مجازات کند. عمده ترین کمپانی های اروپایی در چندین کشور آن قاره، از هفته ها پیش اعلام داشته اند که معاملات خود را با رژیم ایران متوقف می سازند، زیرا دادوستد آنها با آمریکا ده برابر و بیشتر است.

خانم ناتالی توچی مشاور خانم موگرینی به خبرنگاران گفت که: «چنین اقدامی از جانب اتحادیه اروپا یک امر ضروری است، زیرا به حکومت اسلامی ایران علامت می‌دهد که هنوز اروپا از تلاش برای رویارویی با تحریم های ایالات متحده باز نایستاده است».

این مشاور همچنین گفت که اروپای به بررسی این امکان پرداخته که اگر یک کمپانی اروپایی به خاطر معاملات با ایران، مورد تحریم ایالات متحده قرار گیرد و متحمل زیان مالی شود، اتحادیه اروپا این زیان را تا حد امکان جبران کند.

موگرینی روز گذشته (سه شنبه) گفت که اروپا بیشترین تلاش خود را می کند که برجام به قوت خود باقی بماند، زیرا از دیدگاه اروپائیان، ادامه برجام موجب ادامه امنیت اروپا می شود.

با این همه، تحلیلگرانی می گویند که اروپا به دنبال ادامه منافع اقتصادی خویش است و به خطرات دراز مدت رژیم ایران بی اعتنایی می‌کند. ادعای برخی رهبران اروپایی آن است که رژیم ایران هرگز شعار “مرگ بر اروپا” نداده و قصد تعرض به آن قاره را ندارد. این ادعا در حالی مطرح می شود که رژیم ایران به تلاش برای ساخت موشک های دور پرواز ادامه میدهد تا بتواند پایتخت های کشورهای اروپای غربی را نیز به خطر اندازد.

کشورهای اروپای غربی هرسال بیش از هشت میلیارد دلار کالا به حکومت ایران صادر کرده اند.

به موازات این تلاش های اتحادیه اروپا، محمد جواد ظریف در گفتگویی با شبکه یورونیوز خطاب به اروپاییان گفت: «حرف بس است، ما از اروپا انتظار داریم به عمل دست بزند».

وزیر خارجه حکومت اسلامی ایران گفت که اروپا به ویژه باید راهکارهایی بیابد تا مبادلات بانکی ایران، از طریق بانک های اروپایی عملی شود.

کارشناسان اقتصادی می گویند که این یکی از بزرگترین مشکلات رژیم ایران برای رساندن ارز خارجی به داخل کشور است. زیرا همه مبادلات بانکی جهان از طریق سیستمی به نام “سوئیفت” انجام می گیرد که ایالات متحده بر آن تسلط دارد. این تسلط در حدی است که بانک مرکزی آلمان، از بیم آن که مورد مجازات آمریکا قرار گیرد، از انتقال بیش از سیصد میلیون یورو از طریق یکی از بانک های آن کشور به ایران جلوگیری کرد.

 

3 دیدگاه‌

  1. شاید تهدید ایالات متحده به خروج از ناتو بتواند اروپای بیشرم و غارتگر را رام و همراه نماید؛ بویژه که ناتو با رسیدن به پشت مرزهای اکراین و گرجستان بشدت روسیه را خشمگین ساخته و بدون پشتوانه آمریکا، اروپایی ها باید تاوان بسیار سنگینی بپردازند.
    در یک گام جلوتر، آمریکا حتی میتواند در ازای خروج از ناتو و باز گذاشتن دست روسیه برای تنبیه اروپا، مجوز سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی را نیز از روسیه بگیرد.

  2. به نظر من اتحادیه اروپا موقعی موفق است که باب مذاکره در خصوص موارد مورد نظر آقای ترامپ را با حکومت ایران بگشاید و آنها را مجبور به مذاکره در مورد مسائل باقیمانده نماید

  3. شاه نعمت الله ولى کیست ؟
    شاه نعمت الله ولى رهبر دراویش گنابادى در ۸۰۰ سال پیش است که کتاب شعرى دارد و در آن کتاب شعرش آینده تمام حکومت هاى ایران را از ۸۰۰ سال پیش تا الان دقیق دقیق و کاملاً درست پیش بینى کرده است در آن کتاب شعر شاه نعمت الله ولى گفته شده است که حکومت محمدرضاشاه پهلوى در ایران سرنگون مى شود و بعد از آن حکومت ۴۰ ساله آخوندها در ایران تاسیس مى شود و بعد از سرنگونى حکومت آخوندها در ایران حکومت شاهنشاهى و یا حکومت مذهبى در ایران دیگر تاسیس نمى شود و ایرانیان زندگى کاملاً جدیدى را تجربه مى کنند .
    و به خاطر همین پیشگویى شاه نعمت الله ولى در ۸۰۰ سال پیش در مورد سرنگونى حکومت آخوندها در سال۱۳۹۷ حکومت آخوندهاى امروز ایران اقدام به دستگیرى و زندانى کردن پیروان شاه نعمت الله ولى در کشور ایران مى کند . در حال حاضر پیروان شاه نعمت الله ولى در کشور ایران به دراویش گنابادى معروف هستند . البته ناگفته نماند تمام مردم ایران از پیش بینى شاه نعمت الله ولى در مورد سرنگونى حکومت آخوندهاى ایران در سال ۱۳۹۷ خبر دارند چون شاه نعمت الله ولى دقیقاً در کتاب شعر خودش در ۸۰۰ سال پیش تاکید کرده است که عمر حکومت آخوندها در ایران امروز فقط ۴۰ سال است نه بیشتر .

Comments are closed.