ادامه سکوت ایران به گزارش جروزالم پست که انفجار نطنز را خرابکاری دانست و به اسرائیل اشاره کرد 

مقامات حکومت اسلامی ایران هنوز نسبت به گزارش یک روزنامه اسرائیلی دایر بر این که انفجار بزرگ در نطنز نیتجه خرابکاری انسانی بوده است واکنشی نشان نداده اند. روزنامه انگلیسی زبان “جروزالم پست” چاپ اورشلیم، دو روز پیش (چهارشنبه) در گزارشی از قول یک منبع اطلاعاتی اسرائیلی که از او نام نبرد نوشت که انفجار در کارگاه نصب سانتریفیوژها در نطنز “نتیجه یک اقدام فیزیکی” بوده است که مفهوم آن انجام خرابکاری توسط فرد یا افراد است.

ظاهرا از گزارش جروزالم پست چنین برداشت می شود که این انفجار توسط اسرائیل طراحی و اجرا شده بود. ولی گزارش در این زمینه بسیار مبهم است.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتم ایران و بهروز کمالوندی سخنگوی آن نهاد، پس از دو هفته پرده پوشی، بالاخره تایید کردند که انفجار نتیجه خرابکاری بوده و جزئیات آن در دست بررسی قرار دارد. ولی آن ها با گذشت زمان اعلام داشتند که شورایعالی امنیت ملی به این موضوع رسیدگی می کند و اعلام نتایج و یا ادامه پنهان نگاه داشتن آن، بر حسب تصمیم آن نهاد است.

پس از وقوع انفجار، سه احتمال مطرح گردیده بود که یکی بمباران هوایی و دیگری خرابکاری سایبری بوده است. ولی رادیو پیام اسرائیل سه ماه پیش از قول منابع خبری خود ارزیابی کرد که این انفجار نتیجه خرابکاری به کمک افراد بوده است.

رادیو پیام اسرائیل این احتمال را مطرح ساخت که فرد یا افرادی، از میان گروهی که مسئول آوردن قطعات سانتریفیوژها از کارخانه های تولید کننده به داخل تالار مونتاژ بوده اند، در یکی از آنها مقدار کلانی مواد منفجره بسیار پیشرفته ذخیره کرده و عقربه انفجار را برای ساعتی تعیین کرده بودند که کسی در کارگاه نباشد و آسیب جانی وارد نیاید. اگر این ارزیابی درست باشد، برنامه خرابکاری به خوبی اجرا شد و سراسر تالار را نابود کرد.

وزارت اطلاعات چند هفته پیش اعلام کرد که چند نفری را به این اتهام بازداشت کرده، ولی پس از آن خبری درباره نتیجه بازپرسی ها انتشار نیافت.

رژیم ایران هنوز در رابطه با این انفجار نامی از اسرائیل نبرده و گزارش جروزالم پست نیز با سکوت مقامات ایران روبرو شده است. البته در هفته های نخست، شماری از مقامات میان پایه در تهران از آن چه که “رژیم صهیونیستی” نامیدند به عنوان مسئول طراحی این انفجار نام بردند، ولی این سخنان بازتابی نداشت.

مقامات حکومت گفته بودند که اگر معلوم شود یک کشور خارجی عامل انفجار بوده است، به انتقام سختی دست خواهند زد. این تهدید همیشه در موارد متعدد از زبان مقامات رژیم ایران شنیده شده است. ولی بعید می نماید که مقامات مسئول در ایران، کشور اسرائیل را به عنوان مقصر معرفی کنند، زیرا آن ها را به اقدام انتقام جویانه مقیَد می سازد که مفهوم آن ممکن است بروز جنگی باشد که نه اسرائیل و نه حکومت ایران خواهان به راه انداختن آن نیستند.