ادامه کارزار اسرائیل علیه اتم ایران: وزیر خارجه با معاون رئیس جمهوری آمریکا و دیگران در واشنگتن دیدار دارد

وزیر خارجه اسرائیل نفتالی بنت که رهسپار ایالات متحده گردیده، امشب (سه شنبه)به واشنگتن می رسد تا رشته دیدارهای مشورتی خود را با سران و مقامات ارشد آمریکایی انجام دهد.

سفر یائیر لپید به پایتخت ایالات متحده، بخشی از کارزار دیپلماتیک گسترده اسرائیل از هنگام به روی کار آمدن دولت پرزیدنت جو بایدن می باشد و هدف آن است که دولت جدید واشنگتن، از دیدگاه های اسرائیل را در مورد بازگشت به برجام و شیوه های توقف برنامه های هسته ای و موشکی رژیم یاران با سیاست گذاران آمریکایی مطرح سازد.

در چارچوب این تلاش، تا کنون نخست وزیر اسرائیل، وزیر دفاع، رئیس ستاد کل ارتش، دبیر شورای عالی امنیت ملی و شمار دیگری از بلندپایگان اسرائیلی به واشنگتن سفر کرده اند و اکنون تلاش وزیر خارجه به آن تلاش ها افزوده می شود.

نخستین دیدار و گفتگوی وزیر خارجه اسرائیل با مقامات آمریکایی، رایزنی با خانم کاملا هریس معاون ریاست جمهوری آمریکا می باشد. در گذشته ارزیابی شده بود که خانم هریس یک جیگرای حزب دموکرات است که به دوستی با اسرائیل علاقه چندانی ندارد. ولی معاون رئیس جمهوری آمریکا این ارزیابی را رد می کند و بارها بر دوستی خود با اسرائیل و تفاهم نسبت به نیازهای این کشور انگشت گذاشته است.

دیدار مهم دیگر لیپید با آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده است و با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز دیدار خواهد داشت.

ولی یکی دیگر از هدف های عمده سفر یائیر لپید به واشنگتن، بحث درباره ادامه روند صلح با کشورهای عرب، موسوم به پیمان ابراهیم است. دولت پرزیدنت بایدن از این روند استقبال کرده و گفته است که حاضر است در راه آن تلاش کند. عادی سازی روابط اسرائیل با امارات عربی متحده، بحرین و مراکش و همچنین پیمان سیاسی با سودان که هنوز قطعی نشده، مرهون فعالیت های پرزیدنت دونالد ترامپ بود. ولی دولت بایدن نیز می گوید که به این تلاش ادامه خواهد داد.

در چارچوب همین تلاش است که هنگام اقامت وزیر خارجه اسرائیل در واشنگتن، دیدار سه گانه ای نیز با وزیران خارجه امارات عربی متحده و ایالات متحده به عمل خواهد آمد که هدف آن بحث درباره گسترش “پیمان ابراهیم” و تشویق کشورهای بیشتر عربی برای پیوستن به روند آشتی است.

یائیر لپید شب گذشته یش ار پرواز به واشنگتن گفت که روند صلح به دلاوران تعلق دارد و اسرائیل به سوی همگان دست صلح و دوستی دراز می کند.  او گفت که رسیدن به صلح نشان سستی و سازش نیست بلکه نماد راستین معنویات بشر است که باید راه همزیستی در پیش گیرند و از ستیز و خونریزی دوری جویند.