اردن نگران است که ایران یک حزب الله جدید در جنوب سوریه برپا کند

وزیر ارشاد در دولت اردن، حکومت اسلامی ایران را متهم می سازد که قصد دارد سازمانی به شکل حزب الله لبنان در جنوب سوریه و در نزدیکی مرزهای اردن برپا سازد. محمد المومانی وزیر ارشاد اردن گفت که چنین اقدامی، امنیت اردن را نیز به خطر خواهد انداخت.
تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل می گوید که اگر حکومت ایران در اجرای این نقشه موفق شود، تلاش اسرائیل برای خروج نیروهای ایرانی در سوریه عملا خنثی خواهد شد. زیرا حتی اگر سپاه قدس و شیعیان مسلح افغانی، عراقی و پاکسانی ناچار گردند از سوریه خارج شوند، سوریهای وابسته به رژیم ایران همچنان در سوریه باقی خواهد ماند.
به گفته این تحلیلگر، برپایی حزب الله لبنان نیز به همین طریق، و از راه بسیج کردن خود شیعیان داخل لبنان صورت گرفت که در عمل مزدوران حکومت ایران هستند.
دانی دانون سفیر اسرائیل در سازمان ملل ماه گذشته فاش ساخت که حکومت ایران شصت هزار نفر از علوی های شهروند سوری را بسیج کرده و آن ها را تحت فرمان خود در آورده و ماهیانه به آن ها حقوق می پردازد.
تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل می گوید که بدین سان، حتی هنگامی که همه نیروهای ایرانی خاک سوریه را ترک گویند، حضور نظامی گسترده عوامل رژیم ایران در سوریه ادامه خواهد یافت.
به گفته این تحلیلگر، دولت اردن نیز از این امر نگران است، زیرا حضور افراد مسلح وابسته به حکومت ایران در مرزهای آن کشور با سوریه، امنیت اردن را نیز به خطر می اندازد.
در حال حاضر، یکی از گروه های تعصب گرای اسلامی در اردن که خطری برای دولت آن کشور محسوب می شود، تشکیلات اخوان المسلمین است که تا حدودی شبیه حماس است و از مخالفان سرسخت هرنوع همکاری بین اردن و اسرائیل می باشد.
در گزارش امروز آمده است که دولت اردن به ایالات متحده و روسیه اطلاع داده که رژیم ایران می کوشد بخش جنوب غربی سوریه را به یک ناحیه شیعه نشین مبدل سازد و در حال حاضر در حال برپایی بناها و استحکاماتی است که رسیدن به این هدف را امکان پذیر سازد.
این فعالیت رژیم ایران، به نوشته روزنامه “القدس العربی”، در روستاهای نزدیک به مرز آن کشور شتاب بیشتری دارد و دولت عَمّان امنیت خود را در خطر احساس می کند و دراین باره تماس های با دولت های مسکو و واشنگتن برقرار شده است.