ارزیابی: اسرائیل در تلاش برای جلوگیری از اتمی شدن رژیم ایران، از یاری ابرقدرت ها مایوس شده است

یک مقام حکومتی در اورشلیم که نخواست نامش برده شود، در گفتگوی با روزنامه “ییسرائیل هیوم” (اسرائیل امروز) از سیاست ایالات متحده در برابر رژیم ایران، علنا زبان به انتقاد گشود و گفت این رفتار غیرحرفه ای، وجب دردسرهای بزرگی برای دولت اسرائیل شده است.

این سخنان دو روز پس از نشست ویژه کابینه محدود امنیتی – سیاسی دولت اسرائیل بیان می شود که که در آن طفره رفتن های رژیم ایران در مورد بازگشت به میز مذاکرات برجامی مورد بررسی قرار گرفته و یک بار دیگر حکومت تهران به وقت کشی متهم گردید.

مقامات ارشد اسرائیلی بازها گفته اند که رژیم ایران به شگردها مختلف برای شانه خالی کردن از بازگشت به میز مذاکرات دست می زند تا بدون حضور بازرسان بین المللی به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد و همچنان به آستانه تولید بمب هسته ای نزدیک تر شود. یکی از دلمشغولی های اسرائیل ذخیره کردن مقادیر زیادی اورانیوم غنی شده در سطح شصت درصد است که بیش از ده برابر میزان تعیین شده در برجام است و سانتریفیوژها همچنان به گردش و غنی سازی ادامه می دهند.

از هنگام به قدرت رسیدن پرزیدنت بایدن، اسرائیل به هرگونه تلاش دیپلماتیک دست زده تا نه تنها ایالات متحده، بلکه روسیه و کشورهای اروپایی را متقاعد سازد که انتظار بس است و باید برای جلوگیری از بیشتر شدن خطر اتمی رژیم ایران هر چه زودتر به اقدامات عملی بپردازند.

ارزیابی در اورشلیم حکایت از آن دارد که تلاش های این کشور تا کنون بی نتیجه بوده و احساس می شود که دولت پرزیدنت بایدن نیز همچنان در انتظار ادامه دیپلماسی است، که هیچ امیدی به نتایج آن نمی توان داشت.

احساس در اورشلیم آن است که اسرائیل در تلاش های خود ناکام مانده است.

تنها امکان دیگری که باقی مانده، روی آوردن اسرائیل به روسیه و فشارهای آن کشور بر رژیم ایران است. در این راستا، قرار است نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل روز آدینه (سه روز دیگر) با پرزیدنت ولادیمیر پوتین دیدار کند و از او بخواهد به تلاش بین المللی برای متوقف ساختن برنامه های اتمی رژیم ایران بپیوندد. ولی بعید است که رئیس جمهوری روسیه نیز به این درخواست پاسخ مثبت بدهد. البته روسیه نمی خواهد رژیم ایران به بمب هسته ای دست یابد، ولی در عین حال می خواهد از نزاع بین رژیم ایران و دولت های غربی، بیشترین سود را نصیب خویش سازد.

دیدار بین پرزیدنت پوتین و نفتالی بنت در آسایشگاه رسمی روسای جمهوری روسیه در سوچی برگزار می شود.