ارزیابی در اسرائیل: روسیه نیز نمی خواهد که رژیم ایران در سوریه حضور دائم داشته باشد

در آستانه سفر دوباره نخست وزیر اسرائیل به مسکو، برای دیدار مجدد با رئیس جمهوری روسیه، آگاهان سیاسی در اورشلیم ارزیابی می کنند که پرزیدنت پوتین نیز همانند بنیامین نتانیاهو مایل نیست که رژیم ایران در سوریه حضور نظامی دایم داشته باشد.

نتانیاهو به احتمال زیاد امشب رهسپار مسکو می شود و قرار است فردا با پوتین دیدار کند.

رهبران دو کشور اکنون دو سال است که هر چند ماه یکبار، دیدار تازه ای در مسکو دارند که هدف از آن ایجاد همآهنگی و همخوابی متقابل در مورد وقاعی سوریه است.

دیدار این بار، به ویژه از آن نظر مهم تشخیص داده شده، که بنا بر ارزیابی های ناظران اسرائیلی، ارتش وفادار به پرزیدنت بشار اسد به تدریج کنترل بخش های دیگری از سوریه را به دست می گیرد و گروه های اوپوزیسیون تا حدود زیادی در حال عقب نشینی هستند.

آگاهان سیاسی در اورشلیم می گویند که روسیه به دعوت بشار اسد و حکومت اسلامی ایران وارد جنگ سوریه شد تا بتواند پایگاهی برای خود در خاورمیانه و در همسایگی کشورهای اروپایی داشته باشد و اکنون که تقریبا به این هدف رسیده، دیگر نیازی به حضور نظامی حکومت ایران ندارد و حتی این حضور ممکن است مانع استقرار قدرتمند نیروهای روسی در آن کشور گردد.

منابع نظامی اسرائیل پیشتر ابراز نگرانی کرده و به صراحت گفته اند که حکومت ایران نیز قصد دارد قرارگاه های نظامی بزرگی در خاک سوریه و بنادر آن کشور برپا کند و سوریه را به پایگاه دست اندازی علیه اسرائیل مبدل سازد.

اسرائیل ماه گذشته این نگرانی خود را علنی کرد و دوباره اعلام داشت که به هر قیمت شده، از استقرار همیشگی نیروهای ایرانی در سوریه جلوگیری خواهد کرد.

دانی دانون سفیر اسرائیل در سازمان ملل در روزهای گذشته گفته بود که شمار افراد سپاه پاسداران ایران و مزدوران شیعه وابسته به رژیم در خاک سوریه، هم اکنون به ۸۵۰۰ تن می رسد.

همچنین منابع خبری اسرائیل گفته بودند که رژیم ایران به گروه تروریستی حماس دستور داده یک پایگاه حملات موشکی علیه اسرائیل، در خاک سوریه برپا سازد، ولی حماس این گزارش را نادرست خوانده و اعلام کرده است که از هیچ کشور خارجی دستور نمی گیرد و تنها از خاک فلسطین به فعالیت نظامی ادامه خواهد داد.

دفتر نخست وزیری اسرائیل اعلام کرد که دیدار فردا بین نتانیاهو و پوتین، “به هدف بحث درباره تحولات منطقه ای” می باشد، ولی از کشور سوریه نامی برده نشده است.

در مباحثاتی که روز پنجشنبه گذشته در شورای امنیت درباره امور خاورمیانه ای انجام گرفت، دانی دانون سفیر اسرائیل در سازمان ملل گفت که رژیم ایران می خواهد خاک سوریه را به بزرگترین پایگاه نظامی خود در منطقه و جهان مبدل سازد.

دانون ارزیابی کرد که شمار افراد سپاه پاسداران در سوریه حدود سه هزار نفر است، ولی حدود ۵۵۰۰ تن نیز مزدوران شیعه افغانی و عراقی و کشورهای دیگر هستند که با دریافت حقوق ماهیانه، به دستور ایران در سوریه می جنگند و در کنار آن ها شصت هزار نفر سربازان ارتش بشار اسد هستند، که در واقع از رژیم ایران دستور می گیرند

سفیر اسرائیل ارزیابی کرد که حدود ۱۴ هزار سپاهی و بسیجی از میان افراد محلی سوریه از رژیم ایران حقوق می گیرند، و در نتیجه می توان گفت که رژیم ایران ۸۲ هزار نفر افراد مسلح تحت فرمان خود دارد.

دانی دانون در ادامه سخنان خود پرسید: «چرا حکومت ایران باعث کشته شدن مزدوران مسلح در سوریه می شود. رژیم ایران چه هدفی را در سوریه دنبال می کند؟ چرا ایران می خواهد پایگاه های نظامی دایمی در سوریه برپا سازد؟ »

سفیر اسرائیل، خود در پاسخ گفت: «هدف رژیم ایران آن است که بر فرافکنی و آشوب و بی ثباتی و ناامنی در کشورهای خاورمیانه بیافزاید. رژیم ایران می خواهد بزرگترین پایگاه تروریستی را در خاک سوریه برپا سازد»

4 دیدگاه‌

  1. تشخیص دادن روسیه از اوضاع خاورمیانه نزدیک و خاور دور از اهمیت ابر استراتژیک برخوردار است و حق مسلم روسیه است

  2. این دشمنی رژیم حاکم بر ما ایرانیان منو یاد موضوعی انداخت :
    لازم به ذکره که فلسطینیها هم در تظاهرات و مناسبت های خود عکس ” شهید صدام حسین” را بالا میبرند . تنها کشوری که تمبر بنام کوروش کبیر چاپ می کند اسراییل است و خیابان هایی به نام ” کوروش” شاهنشاه ایران دارد
    من در همه کشور های عربی اطراف زندگی کرده ام و خیابان های زیادی با نام خیابان خلیج عربی (شارع خلیج العربی) دیده ام .

  3. آیت الله خمینى چون سید بود در سال ۵۷ در نزد مردم ایران به چشم اولاد پیغمبر به آن نگاه مى کردند و آیت الله خمینى با سو استفاده از اعتبار و آبروى حضرت محمد و جهان معنویت موفق شد ۹۸ درصد رأى آرى را در رفراندوم سال ۵۸ از مردم ایران بگیرد و به سرعت این شیاد خودش را گم کرد و جَو گیر شد و شروع کرد به بى جنبه بازى هاى مختلف و بسیار تند و رادیکال و همان اول کار به جاى اینکه به فکر اقتصاد مملکت باشد و با ایجاد روابط خوب با تمام جهان اقتصاد ایران را جز ۳ کشور برتر اقتصادى جهان بکند شروع کرد به دخالت مستقیم در کشور عراق در جهت براندازى حکومت صدام حسین و فیلم سخنرانى خمینى ۶ ماه قبل از جنگ عراق در سایت یوتیوب هم هست که در نهایت صدام به خاطر دخالت هاى خمینى مجبور به جنگ با ایران شد و اگر دخالت خمینى در عراق نبود ایران جنگ ۸ ساله نیز مشاهده نمى کرد بعد از جنگ عراق هم حکومت داعش شیعه آیت الله خمینى ایران به جاى اینکه به فکر اقتصاد ایران باشد شروع کرد به دخالت در سوریه لبنان اسرائیل یمن و تمام کشورهاى آفریقایى و خریدن پسته به نماینده هاى مجلس هلند و ساختن خانه مجانى در ونزوئلا و … بعد از ٣٩ سال قیمت دلار در ایران از ٧ تومان به ۴۶۵۰ تومان در سال ۱۳۹۶ رسید یعنى حکومت خمینى به مانند یک بمب اتمى اقتصاد ایران را با خاک یکسان کرد و این است نتیجه اعتماد به حضرت محمد و نسل او و الان مردم ایران خواهان سرنگونى حکومت دیکتاتورى مطلق اسلامى در ایران امروز هستند .

  4. روسیه دروغ می گوید ، پوتین در پشت پرده کار دیگر می کند.
    پوتین به سوریه و ایران نگاهی مستعمره ای دارد ، بین حکومت ایران و پوتین اتحادی نانوشته و فراتر از آنچه نشان می دهد وجود دارد.

Comments are closed.