ارزیابی در اورشلیم: انتظار می رود در روزهای آینده تنش و درگیری با تروریست های غزه و فلسطینیان کرانه بالا بگیرد

کارشناسان امور امنیتی و نظامی در اسرائیل ارزیابی می کنند که ممکن است در روزها و هفته های آینده تنش و درگیری در مرزهای اسرائیل با غزه و همچنین در کرانه باختری و احتمالا در مرزهای شمالی با لبنان که پایگاه های حزب الله در آن جا قرار دارد، بالا بگیرد.

در اسرائیل، چند روز پس از “یوم کیپور” (روزۀ بزرگ یهودیان) که از امشب (سه شنبه) آغاز می شود و چند روز بعد، عید “سوکوت” (عید سایبان ها) فرا می رسد که یک هفته ادامه دارد و گمان آن است که سازمان های ترور از این فرصت استفاده کنند و بخواهند به تعرض علیه اسرائیل بپردازند و یا در مرزهای این کشور آشوب برپا کنند.

نوار غزه دارای بزرگترین پتانسیل آشوب های دوباره است. هفته پیش دو موشک از غزه به سوی خاک اسرائیل شلیک شد که سامانه “گنبد آهنین” آن ها را در هوا منهدم ساخت. ولی یک رشته آشوب و تظاهرات نیز در خط مرزی با اسرائیل رخ داده است.

حماس ادعا می کند که نگهبان مسجد الاقصی در شرق اورشلیم می باشد و تا هنگامی که سرزمین اسلامی را از تصرف اسرائیل آزاد نکند، به مبارزه مسلحانه و آن چه که “جهاد و شهادت” می نامند، ادامه خواهد داد.

این سخنان در روزهای اخیر بارها از زبان سرکردگان حماس شنیده شده است. در حالی که اسرائیل تولیت محوطه مسجد الاقصی را به دولت اردن سپرده، حماس می کوشد خود را در راس دفاع از مسجد قرار دهد و مسلمانان جهان را به دور خود جمع کند. ولی این تلاش، تا کنون هیچ بازتابی در کشورهای عربی و جهان اسلام نداشته است.

اسرائیل در کرانه باختری نیز نیروهای انتظامی بزرگی را مستقر ساخته تا زندگی عادی بین یهودیان و فلسطینی ها در آن سرزمین حفظ شود و خرابکاران نتوانند به فعالیت بپردازند.

در خط مرزی با غزه نیز واحدهای زیادی از ارتش اسرائیل مستقر شده اند.

حماس با مشکلات مالی کمرشکنی روبرو می باشد. قرار بود میلیون ها دلار پول اهدایی قطر وارد غزه شود. هدف امیرنشین قطر از این یاری، کمک کردن به معیشت مردمی است که در اثر سیاست های حماس در وضع اقتصادی بدی به سر می برند. ولی حماس همچنان انتظار دارد که این پول را در اختیار بگیرد و آن گونه که می خواهد هزینه کند. بدیهی است که اگر چنین امکانی داده شود، حماس این پول را صرف نیروهای خود و پرداخت حقوق ماهیانه آنان خواهد کرد – امری که اسرائیل و حکومت خودگردان فلسطینی از عملی شدن آن جلوگیری می کنند.