ارزیابی: دولت آینده آلمان، از هر حزبی باشد، به دادوستد با رژیم ایران و دوستی تنگاتنک با اسرائیل و همکاری با آمریکا ادامه می دهد

با انتشار نتایج رسمی انتخابات عمومی در آلمان، که کم و بیش به ارزیابی های قبلی شباهت داشت، آشنایان امور می گویند که برپایی دولتی که جایگزین کابینه خانم آنگلا مرکل شود، ماموریت آسانی نخواهد بود و ممکن است چند هفته و حتی یک ماه به درازا بکشد. در مورد ایران، ارزیابی می شود که هر نوع کابینه جدیدی در برلین برپا گردد، تصور نمی رود که در برخورد دولت آلمان نسبت به رژیم ایران و یا کشور اسرائیل تغییری بدهد.

به موجب آخرین نتایج اعلام شده، حزب اتحاد دموکرات مسیحی به رهبری  خانم مرکل، بانویی که مدت شانزده سال رهبری خردمندانه آلمان را به دست داشت، دچار شکست دردآوری شده و ۹ درصد پایین آمده و به کمی بیشتر از ۲۴ درصد نزول کرده است. ولی حزب سوسیال دموکرات که بیشترین درصد آراء را به دست آورده قادر نخواهد بود دولت آینده را به تنهایی برپا کند، و دست کم به ائتلاف با یک حزب دیگر یا بیشتر، نیاز خواهد داشت.

حزب سبزها که شماری از شخصیت های ایرانی نیز در آن فعالیت دارند، به طور نسبی به پیروزی خوبی رسیده، ولی همچنان یک حزب کوچک و به عنوان سومین حزب سیاسی آلمان باقی می ماند.

با توجه به اختلاف کمی که در تعداد کرسی های پارلمان دو حزب قدرتمند آلمان وجود دارد، هر دو برای تشکیل کابینه بعدی به شدت با هم رقابت خواهند کرد. هر حزب ادعا می کند که حق برپایی دولت آینده متعلق به آن است.

خانم مرکل می گوید که از سه سال پیش، از رهبری حزب اتحاد دموکرات مسیحی کنار کشیده و اکنون نیز مقام صدراعظمی را پس از شانزده سال خدمت ترک می گوید. ولی واقعیت آن است که هنوز هم بسیاری از مردم آلمان، خانم مرکل را رهبر واقعی می دانند و از او تقدیر می کنند – گرچه، همانگونه که گفته شد، این حزب ۹ درصد پایین آمده که در میدان سیاست آلمان شکست بزرگی محسوب می شود.

آشنایان امور می گویند که اگر هر یک از دو حزب بزرگ، بالاخره بتواند دولت آینده را برپا سازد، در چهار اصل سیاسی آلمان تغییری ایجاد نخواهد شد: آلمان همچنان شریک عمده اتحادیه اروپا باقی خواهند ماند، همچنان خواهد کوشید به داد و ستد بازرگانی با رژیم ایران ادامه دهد و از مسیر کشمکش با آن رژیم دوری جوید، همچنان به سیاست دوستی با اسرائیل و حمایت از کشور یهودیان، پس از شش میلیون نفر یهودیانی که در هولوکاست جان خود را از دست دادند، و همچنین به دوستی و همکاری با ایالات متحده ادامه خواهد داد.