ارزیابی: پرزیدنت ترامپ بهترین دوست اسرائیل بوده و هست، ولی بایدن نیز به اسرائیل ابراز دوستی کرده است

اسرائیل به طور سنتی همیشه کوشیده است نسبت به رقبای انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده موضع گیری نکند و در اجرای این سیاست کوشیده است. ولی یک روز مانده به انتخابات ، مجموعۀ گزارش ها نشان می دهد که اسرائیلیان، عملا امیدوارند که پرزیدنت ترامپ پیروز شود تا بتواند به سیاست های منطقه ای خود، به ویژه علیه حکومت اسلامی ایران و پیشبرد صلح در منطقه ادامه دهد.

یکی از اقدامات بی سابقه گروهی از اسرائیلیان در حمایت از پرزیدنت ترامپ، انتشار نامه مشترک ۲۵۰ تن از روحانیون برجسته اسرائیلی است که حمایت قاطع خود را از پرزیدنت ترامپ بیان کرده و دارندگان حق رای در ایالات متحده را فرا خواندند که این بار نیز به او رای دهند.

ولی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر در هفته های اخیر به دقت کوشیده است سخنی نگوید که به طرفداری از این یا آن در انتخابات ریاست جمهوری تلقی شود. با این همه از فحوای سخن او چنین برمی آید که آرزو دارد پرزیدنت ترامپ به ریاست جمهوری ادامه دهد.

نتانیاهو در آخرین سخنان خود در روز گذشته (یکشنبه) در پاسخ به این پرسش که از کدامیک از نامزدها جانبداری می کند، گفت: اسرائیل همیشه با هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه مناسبات دوستانه داشته و دارد. او گفت که این واقعیت یکی از اندوخته های مهم دولت های اسرائیل در طول زمان بوده و هست. نتانیاهو تاکید کرد که دوستی ایالات متحده با اسرائیل یک شیوه اساسی و پایدار است و در هر حال باید حفظ شود.

با این همه، نتانیاهو در فرصت های مختلف، همیشه از پرزیدنت ترامپ سپاسگزاری کرده و گفته است که در تاریخ ایالات متحده، هرگز رئیس جمهوری وجود نداشته که این گونه به منافع و نیازهای اسرائیل توجه داشته باشد.

۲۵۰ تن روحانیون ارشد اسرائیلی نیز در نامه مشترک خود نوشتند که پرزیدنت ترامپ بهترین دوست اسرائیل بوده و هست. آن ها یادآوری کردند که وی اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل پذیرفت و سفارتخانه را به این شهر منتقل کرد و اکنون هم آمریکاییانی که در اورشلیم متولد شده اند، دارای گذرنامه خواهند شد که نام شهر در آن قید گردیده و به جای “اورشلیم”، “اسرائیل” نوشته نشده است.

این رهبران روحانی همچنین نوشته اند که پرزیدنت ترامپ حاکمیت اسرائیل بر بلندی های گولان را به رسمیت شناخت. از دید آنان، چند اقدام بسیار مهم دیگر پرزیدنت ترامپ خروج از برجام، ایستادگی در برابر رژیم ایران و پیشبرد صلح بین اسرائیل و کشورهای عرب می باشد که در تاریخ روابط ایالات متحده با اسرائیل سابقه نداشته است.

آشنایان امور می گویند که بنیامین نتانیاهو با جو بایدن نیر از سال ها پیش روابطی بسیار دوستانه دارد. طرفداران بایدن در اسرائیل ارزیابی می کنند که او یکی از صمیمی ترین دوستان اسرائیل است و یادآوری می کنند که او در یک سخنرانی گفته است که موجودیت اسرائیل آنقدر برای جامعه جهانی مهم است که اگر هم وجود نداشت، لازم بود آن را به وجود آورد.