استرالیا و کره جنوبی نیز به نیروی بین المللی به رهبری آمریکا در خلیج فارس می پیوندند

با ادامه تلاش های ایالات متحده برای برپایی یک ائتلاف بین المللی به هدف تامین آزادی آمد و شد کشتی ها در حوزه خلیج فارس، کشورهای استرالیا و کره جنوبی نیز اعلام آمادگی کردند با  پیوستن به ائتلاف نظامی آمریکا به هدف ایجاد امنیت و آرامش در منطقه تنش زدایی کنند.

حکومت اسلامی ایران که با عملیات تروریستی در شاخاب پارس، موجب برپایی این نیرو شده است، خطاب به کشورهای شرکت کننده می گوید: «منطقه را دچار تنش نکنید نیاز به حضور نیرو های خارجی در خلیج فارس نیست».

به گزارش خبرگزاری بیزینس اینسایدر، اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، خبرداد که : ما آماده ایم و  «در رابطه با اینکه استرالیا چه نقشی می‌تواند در این ائتلاف بازی کند، در حال رایزنی با ایالات متحده آمریکا و بریتانیا هستیم».

بوریس جانسون افزود:  نخست‌وزیر بریتانیا صحبت کردم و به او گفتم که ما بسیار با دقت در حال بررسی نقش خود در این ابتکار بین‌المللی و چند ملیتی هستیم.

به  گزارش خبرگزاری یونهاپ، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا دیروز (آدینه) در دیدار به همتای خود در کره جنوبی خواسته است که به ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده در خلیج فارس برای تامین امنیت کشتیرانی در این منطقه بپیوندد.

وزیر دفاع کره جنوبی گفته بود که  سئول گزینه‌های مختلف را با توجه به عبور کشتی‌های متعلق به این کشور از تنگه هرمز بررسی خواهد کرد.

هم چنین یک مقام دولت ژاپن به خبرگزاری کیودو گفت که دولت این کشور قصد دارد با هدف حفظ رابطه با تهران و واشنگتن به جای تنگه هرمز به آب های یمن کشتی اعزام کند.

وی افزود: توکیو با توجه به رابطه دوستانه ای که با تهران دارد تمایلی به اعزام نیرو به تنگه هرمز ندارد اما از آنجائیکه که نمی خواهد درخواست آمریکا را هم بی پاسخ بگذارد احتمال دارد چند کشتی گشتی به آب های یمن و تنگه باب المندب اعزام کند.

او گفته است که ژاپن در حال بررسی اعزام ناوشکن و هواپیمای نظارتی به این تنگه است.

در پی تشدید تنش‌ها در خلیج فارس، ایالات متحده اعلام کرده به دنبال تشکیل ائتلافی نظامی از کشورهای مختلف است، و از ۶۰ کشور برای حضور در این ائتلاف دعوت بعمل آمده است.