اسرائیل: اتحادیه اروپا در تلاش برای خنثی کردن تحریم های آمریکایی، ناکام مانده است

به نوشته رسانه های اسرائیلی، کشورهای اتحاد اروپا در تلاش خود برای جبران کردن تحریم های یک جانبه از سوی ایالات متحده با شکست روبرو شده اند. اروپا قصد داشت یک بسته جایگزین، برای خنثی کردن آثار تحریم های آمریکایی تهیه کند. ولی نه تنها موفق نشد کمپانی های اروپایی را به ادامه همکاری با حکومت ایران متقاعد سازد، بلکه حتی بانک های مرکزی کشورهای اروپایی حاضر به همکاری نشدند، زیرا بیم دارند که ایالات متحده آن ها را میلیاردها دلار جریمه کند و از ادامه داد و ستد با آمریکا محروم گردند.

اتحادیه اروپا، امروز (دوشنبه) با انتشار بیانیه ای اقدام ایالات متحده را نکوهش کرد و اعلام داشت که با همه امکانات خود، از کمپانی هایی که از این پس آسیب مالی ببیند، دفاع خواهد کرد.

آخرین نمونه در این مورد، تصمیم بانک مرکزی آلمان است که اعلام داشت تلاش ر ژیم ایران را برای بیرون آوردن مبلغ سیصد میلیون تا سیصد و هشتاد  میلیون یورو از ذخیره های مالی خود از بانک های آن کشور خنثی خواهد کرد/

همچنین قرارداد فروش هواپیماهای مسافری به رژیم ایران از طرف کمپانی اریاس لغو شده و اکنون رژیم ناچار است نوعی هواپیماهای کوچک را از کمپانی های درجه دو خریداری کند که برد آن ها محدود است و از نظر تکنولوژی نیز یک نسل تا هواپیماهای ایرباس و بوئینگ فاصله دارند.

از همان هنگام که رژیم ایران سفارت آمریکا را اشغال کرد، ممنوعیت فروش هواپیماهای مسافری نیز اعلام شد و اکنون سالیان دراز است که شرکت های هواپیمایی ایرانی نتوانسته اند ناوگان هوایی خود را به روز کنند.

خروج کارخانجات اتومبیل سازی اروپایی از بازار ایران نیز یک ضربه دردناک است زیرا با توقف آن، حدود یک میلیون فرصت شغلی در ایران از دست می رود.

همچنین، به دنبال قطع معاملات کمپانی های بزرگ خارجی با ایران، تولیدات داخلی نیز محدودتر خواهد شد و کارخانه ها ناچار خواهئد گردید شمار بیشتری از کارگران خود را اخراج کنند و بیکاری افزایش خواهد یافت.

این رویداد ممکن است در آینده ای نه چندان دور، میلیون ها نفر بیکار را به خیابان ها بکشاند و آنگاه حکومت نخواهد توانست در برابر این خِیلِ عضیم دوام آورد.