اسرائیل از امیر نشین های عرب دعوت کرد که در برابر تهدید موشکی ایران، ضد موشک اسرائیلی تهیه کنند

یک مقام ارشد امور دفاعی اسرائیل گفت که همیاری اسرائیل و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای رویارویی با تهدیدهای موشکی حکومت ایران می تواند در خنثی کردن آن تهدیدها بسیار موثر باشد.

موشه پاتل یکی از روسای برنامه های دفاع ضد موشکی اسرائیل، به دنبال رزمایش موفقیت آمیزی که هفته پیش انجام گرفت، روز گذشته (چهارشنبه) به خبرنگاران گفت که سیستم های دفاع ضد موشکی اسرائیل که قادر به شکار کردن موشک های دوربرد، میان برد و کوتاه برد رژیم ایران است، می توان در تامین امنیت امیرنشین ها نیز که مورد تهدیدهای موشکی رژیم ایران هستند عمل کند.

همچنین، ژنرال ران کوخاو فرمانده برنامه های دفاعی نیروی هوایی اسرائیل نیز گفت: رزمایشی که اخیرا با موفقیت برگزار گردید، موشک های کروز را نیز شکار می کند.

یکی از مواردی که در رزمایش اخیر مورد آزمون قرار گرفت، احتمال حمله موشکی از یمن به خاک اسرائیل و همچنین به عربستان سعودی بود.

رادیو پیام اسراییل هفته پیش از قول منابع نظامی اسرائیل خبر داده بود که یکی از احتمالات بررسی شده آن است که رژیم ایران درصدد برآید برای انجام تهدید خود برای انتقام از قتل محسن فخری زاده، خاک اسرائیل را از سوی یمن، و توسط موشک هایی که به دست حوثی ها رسانده، مورد حمله قرار دهد.

در جریان رزمایش اخیر، این احتمال نیز مورد بررسی قرار گرفت و در واقع، اسرائیل خود را برای رویارویی با وضعی آماده ساخت که همزمان از چهار جهت مورد حمله موشکی قرار گیرد: از شرق، از طریق خاک ایران، از شمال، توسط حزب الله لبنان، از شمال شرق از خاک سوریه، از جنوب توسط حوثی های یمن و از غرب توانست حماس و حزب الله که در نوار غزه مستقر هستند.

تجربیاتی که اسرائیل در این زمینه آموخته، می توان مورد استفاده امیرنشین ها نیز قرار گیرد و توطئه های رژیم ایران را تا حدود زیادی خنثی کند.

تاسیسات نفتی عربستان دوبار با حمله موشکی از جانب رژیم ایران و حوثی های یمن روبرو شده است. علاوه بر آن، حوثی های یمن ده ها بار شهرهای مختلف عربستان و حتی مکه و مدینه را هدف حملات موشکی قرار داده اند – ولی در بسیاری از موارد، این موشک ها به هدف اصابت نکرده، و یا زیانی که وارد ساخته جزیی بوده است.

تنها، حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در شمال شرق عربستان بود که به شدت آسیب دید و مدمت پنج روز از کار افتاد. ولی این حمله از داخل خاک ایران صورت گرفته بود – گرچه رژیم ایران این اتهام را انکار می کند و ادعا دارد که حوثی ها مسؤول آن بوده اند.

ایالات متحده به سه سیستم دفاع ضد موشکی که در اسرائیل طراحی و ساخته شده توجه بسیار نشان می دهد و بخش اعظم بودجه تولید سیستم “پیکان سه” نیز توسط آمریکا تامین شده است.

ارتش آمریکا اخیرا یک فروند سیستم ضد موشکی گنبد آهنین را خریداری کرد تا امکان استفرار آن را در کشورهای دوست مورد بررسی قرار دهد.