اسرائیل از دولت مصر خواستار شد جلوی ادامه قاچاق اسلحه از رژیم ایران به حماس در غزه را بگیرد

دولت اسرائیل از دولت مصر خواستار شد نظارت بیشتری بر کالاهایی که از شبه جزیره سینا به غزه انتقال می یابد داشته باشد تا واردات موادی که کاربرد نظامی نیز دارد متوقف شود. دبیر شورای عالی امنیت ملی اسرائیل به همین هدف به قاهره سفر کرد و گفتگوهای مشروحی در این زمینه با مقامات ارشد مصری انجام داد.

از هنگام کودتای حماس در غزه در دو دهه پیش، اسرائیل سراسر نوار غزه را به محاصره زمینی، هوایی دریایی در آورده تا از واردات جنگ افزار و مصالحی که کاربرد نظامی دارد جلوگیری کند. ولی جنگ یازده روزه موشکی اخیر نشان داد که حکومت اسلامی ایران توانسته است از طریق تونل های زیرزمینی که غزه را به سینا مرتبط می سازد، مقادیر عظیمی موشک و جنگ افزارهای دیگر وارد غزه سازد.

آشنایان امور می گویند که ارتش مصر در بخش شمالی شینا ضعیف تر از آن است که بتواند این تونل ها را ویران ساخته و قاچاق جنگ افزار به غزه را متوقف سازد.

اسرائیل تا کنون از علنی کردن از نقطه ضعف ارتش مصر در سینا خودداری ورزیده است و در دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی اسرائیل از قاهره، تنها از “قاچاق مواد نظامی و مهمات و جنگ افزار به غزه” سخن گفته شد.

حکومت ایران به صراحت تایید کرده که بخشی از موشک هایی که حماس و جهاد اسلامی به سوی اسرائیل شلیک کردند، ساخت ایران بوده و یا با تکنولوژی و مواد ارسالی از ایران ساخته شده است.

اسرائیل برای انتقاد مایحتاج عمومی و کالاهای ضروری به غزه، دو گذرگاه در خاک خود برپا ساخته است. در گذشته مواردی شناسایی شده که حماس کوشیده از طریق عبور کامیون های حامل کالا به غزه وسایلی را نیز قاچاق کند که کاربرد نظامی نیز دارد که یکی از آن ها کیسه های سیمان است که حماس در احداث تونل های جنگی آن را به کار می برد.

معلوم نیست که دولت مصر تا چه حد بتواند از قاچاق اینگونه مواد به غزه جلوگیری کند. ولی دبیر شورایعالی امنیت ملی اسرائیل در دیدار از قاهره به صراحت گفت که اسرائیل انتظار دارد دولت مصر کنترل بیشتری بر کالاهای وارداتی به غزه داشته باشد.

یکی از مشکلات کشاکش جنگی با حماس، ادامه هوا کردن بادکنک های انفجاری و آتش زا به سوی اسرائیل است که به علت جهت وزش باد، در بیشه زارهای پیرامونی غزه در خاک اسرائیل سقوط میکند و باعث آتش سوزی می شود.

در هفته ای که گذشت، نیروی هوایی اسرائیل ناچار شد در واکنش به ادامه فرستادن این بادکنک ها به سوی خاک اسرائیل، شماری از مواضع جنگی حماس در غزه را بمباران کند.

آگاهان می گویند که واکنش دولت جدید اسرائیل نسبت به این تعرض های تروریستی، بسیار شدیدتر و کوبنده تر از دوران دولت نتانیاهو بوده که رهبران دولت جدید را “ترسو و ضعیف” توصیف کرده بود.