اسرائیل تایید کرد که در شکار موشک شلیک شده از سوریه، ناموفق بوده است؛ رژیم ایران زیاده‌گویی می‌کند

مقامات نظامی اسرائیل تایید کردند که تلاش برای رهگیری موشکی که از خاک سوریه به سوی اسرائیل شلیک شده بود موفقیت آمیز نبوده و موجب شده که این موشک در فضای باز در نقطه ای از جنوب اسرائیل سقوط کند، ولی آسیب جانی و یا زیان مالی رخ نداده است.

سخن از یک فروند موشک ساخت روسیه است که توسط پدافند هوایی سوریه، احتمالا به سوی یک هواپیمای اسرائیلی شلیک شد، ولی به هدف اصابت نکرد و به پرواز ادامه داد و در جنوب کشور سقوط کرد.

وجود کوره اتمی اسرائیل در جنوب کشور، گرچه تا محل سقوط موشک شلیک شده از سوریه فاصله زیادی دارد، ولی موجب انتشار شایعات شد و از طرف مقامات امنیتی نیز امری حساس و خطرناک تلقی گردید و بلافاصله بررسی‌های گسترده درباره آن آغاز شد.

حکومت اسلامی ایران و همچنین حزب الله لبنان و گروه های دیگری که مزدور حکومت ایران هستند، بارها تهدید کرده بودند که کوره اتمی دیمونا را منهدم خواهند کرد تا از اسرائیل انتقام گرفته و موجب کشته شدن هزاران نفر از اهالی آن شوند.

با این همه، در آخرین گزارش ارتش اسرائیل گفته شده که این موشک به طور خودکار در هوا منفجر شده و آن چه که در جنوب اسرائیل به زمین افتاد، ترکش و قطعات متلاشی شده آن موشک بوده است، ولی این حادثه آسیب جانی و یا زیان مالی به دنبال نداشت.

موشک متلاشی شده، از نوع اس اِی پنج ساخت روسیه بود که حدود ۳۰۰ کیلومتر برد دارد و هنگام عملیات جنگی اسرائیل در بلندی های گولان همراه با چندین موشک دیگر شلیک شده بود و چون به هدف اصابت نکرد، با ادامه پرواز وارد فضای اسرائیل شد و پس از پیمودن مسافتی، در هوا منفجر شد و قطعات آن به زمین افتاد.

دقایقی پس از این حادثه، نیروی هوایی اسرائیل چند قرارگاه پدافند هوایی سوریه را بمباران کرد و آن‌ها را منهدم ساخت.

ارتش سوریه طبق معمول ادعا کرد که حمله هوایی اسرائیل را با موفقیت خنثی کرده است. ولی در شبکه‌های اجتماعی سوریه گفته شده که تلفاتی وارد آمده و از جمله یک افسر ارتش سوریه جان باخته است.

ارتش سوریه در بیانیه خود گفت که برخی موشک های اسرائیلی موجب انفجارهایی در آن کشور شده و چهار سرباز آسیب دیده‌اند و زیان هایی نیز وارد گردیده است.

با آن که موشک سوری از نوع موشکهای زمین به هوا بوده و هنگام عملیات نیروی هوایی اسرائیل در خاک سوریه شلیک شده بود، رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران در تهران ادعا کردند که موشک از نوع زمین به زمین بوده و به سوی کوره اتمی دیمونا در جنوب اسرائیل شلیک شده بود.

همانگونه که گفته شد، رژیم ایران و همچنین حزب الله لبنان بارها تهدید کرده بودند که قصد انفجار این کوره اتمی را دارند.

رژیم ایران که بارها در هفته‌های اخیر تهدید کرده که از اسرائیل به شدت انتقام خواهد گرفت، اکنون با انتشار این گونه خبرهای جعلی، می‌خواهد وانمود کند که به هدف خود رسیده است.

درباره این موضوع که چرا موشک ادعایی رژیم ایران نتوانسته به هدف اصابت کند، در تهران ادعا شد که رژیم قصد نداشته کوره اتمی دیمونا را منفجر کند، بلکه قصد آسیب رسانی به اطراف آن را داشته تا ظاهرا به اسرائیل نشان دهد که قادر به عملی سازی تهدیدات خود می‌باشد.

عملیات نیروی هوایی اسرائیل به شماری از هدف‌های نظامی در خاک سوریه، ساعت یک و نیم بامداد امروز (پنجشنبه) انجام گرفت، و در همان حالی بود که یک موشک از چند موشک زمین به هوا که به سوی این جنگنده‌ها شلیک شده بود، با ادامه پرواز وارد حریم هوایی اسرائیل شد.