اسرائیل در قرنطینه به سر می برند، ولی به مردم حق داده شده برای اعتراض علیه دولت به تظاهرات بپردازند

مردم اسرائیل و یهودیان جهان امروز (یکشنبه) دومین روز نوروز یهودیان (رُش هَشانا) را جشن گرفته اند. در سال های دور از کورونا، معمولا در این روز مقدس، و روزهای پیش و پس از آن، کنیسه ها (نیایشگاه های یهودیان) از جمعیت موج می زد. ولی این بار، حضور بیش از بیست نفر در کنیسا ممنوع است و پلیس اسرائیل در دو روز اخیر ناچار شده وارد کنیسای یک گروه مذهبی متعصب شود که مقررات بهداشتی کورونا را لغو کرده اند.

در ساعات امشب و با پایان گرفتن دو روز اول عید، قرار است تظاهرات گسترده سیاسی در نزدیکی خانه نخست وزیر در مرکز اورشلیم برگزار شود.

دستورالعمل مبارزه با کورونا، ظاهرا هرگونه تجمعی را که بالاتر از بیست نفر باشد ممنوع ساخته است. ولی امکان شرکت در تظاهرات، حتی اگر علیه دولت باشد، در اسرائیل یک اصل مقدس محسوب می شود که در هر شرایطی باید آن را حفظ کرد.

پلیس اسرائیل برای رعایت این حق شهروندی، به تدابیری دست زده که بعید می نماید بتوان یکی از آن ها را اجرا کرد. به موجب این دستور، تظاهرکنندگان باید در گروه های بیست نفره، و نه بیشتر، تجمع کنند و در تمام مدت ماسک به روی دهان و بینی داشته باشند. ولی بعید می نماید افرادی که می خواهند علیه نتانیاهو (و برخی از آنانن علیه مقررات کورونا شعار بدهند، این دستور را رعایت کنند. در جریان تظاهرات پیشین، پلیس شمار کمی از افراد را به خاطر عدم استفاده از ماسک جریمه نقدی کرده اند، ولی بعید می نماید که این شیوه بتواند موثر باشد.

اقدام دیگر پلیس آن است که محوطه مجاز برای تظاهرات را بسیار زیادتر از قبل کرده تا گروه های بیست نفره بتوانند فاصله بیشتری از یکدیگر داشته باشند.

گروه هایی از مذهبیون تعصب گرا نیز اعلام کرده اند که علیه سیاست های به اصطلاح تبعیض آمیز سیاست گذاران کورونا علیه قشر مذهبی کشور قصد دارند در چند نقطه کشور، در ساعات امشب که دو روز مقدس رش هشانا به پایان می رسد تظاهراتی به راه اندازند.

برخی بر این باورند که این امر یک ترفند ممکن است باشد. زیرا با آن که طبق مقررات کورونا، هر خانواده باید به تنهای شب عید را برگزار کند، شماری از مذهبیون اولترا ارتدوکس از یک روز پیش از عید و در حالی که هنوز مقررات قرنطینه به اجرا در نیامده بود، به شهرهای دیگر و نزد بستگان خود سفر کردند و امشب می خواهند به بهانه شرکت در تظاهرات در شهرهای دیگر، به خانه های خود باز گردند. ولی معلوم نیست که پلیس اسرائیل در برابر این ترفند چه می تواند بکند.

شماری از سکولارهای اسرائیل نیز روز شنبه (دیروز) برای آن که بتوانند بهانه ای برای رفتن به ساحل دریا و برخورداری از هوا و فضا داشته باشد، ادعای برگزاری تظاهرات کردند. در گزارش های خبری دختران جوان و زیبارویی دیده می شوند که با مایو، در کنار مردانی که آنها نیز لباس شنا به تن دارند، و یک دلقک و افراد دیگری، علیه مقررات دولت برای بستن ساحل به روی مردم، شعار می دهند