اسرائیل دوباره به برگزاری چهارمین دور انتخابات زودهنگام به علت نزاع سیاسی، نزدیک می شود

جدال سیاسی در اسرائیل، بین دو جناح حزبی لیکود و آبی و سفید دوباره بالا گرفته و بِنی گانتس وزیر دفاع و جایگزین نخست وزیر تهدید می کند که اگر نتانیاهو موجبات تصویب بودجه سال مالی جاری را در دو ماه باقی مانده از سال میلادی کنونی فراهم نسازد، پارلمان منحل خواهد گردید و کشور دوباره دستخوش انتخابات زودهنگام خواهد شد.

همه گروه های سیاسی گفته اند که کشاندن اسرائیل  به چهارمین دور انتخابات زودهنگام در شرایطی که کورونا به شدت شیوع دارد و بنیه اقتصادی کشور نیز در حد زیادی تضعیف شده امری بسیار وخیم است.

مخالفان نتانیاهو می گویند که او عمدا از ارائه بودجه خودداری می ورزد تا پارلمان محل شود و توافق لیکود با آبی و سفید باطل گردد و او بتواند مدتی دیگر در مقام نخست وزیری بماند. به گفته آنان، علیت این ترفند آن است که محاکمه عملی نتانیاهو از کمتر از سه ماه دیگر آغاز می شود و اگر او در آن هنگام در مقام نخست وزیری نباشد، باید از مقام دولتی کناره گیری کند.

طبق توافق با حزب ابی و سفید، نتانیاهو باید تا چند ماه دیگر، مقام نخست وزیری را به رهبر آبی و سفید، یعنی بنی گانتس تحویل دهد و آنگاه در مقام یک وزیر ممکن است ناچار به کناره گیری شود. ولی انحلال دولت و تصمیم برای برگزاری انتخابات دوباره، دست کم شش ماه به درازا خواهد کشید و تا آن هنگام، او در مقام نخست وزیری باقی می ماند و همچنان از مصونیت قضایی برخوردار خواهد بود.

رهبران لیکود این ارزیابی را قاطعانه رد می کنند و می گویند که نبود بودجه، علت واقعی دارد. وزیر دارایی که او نیز از حزب لیکود میباشد، قول داده که لایحه بودجه ای را تا پیش از موعد نهایی به پارلمان ارائه خواهد کرد. ولی رهبران آبی و سفید به این قول اعتماد ندارند و آن را یک ترفند دیگر ارزیابی می کنند.

ار این میان، سازمان کل بازرسی کشور، گزارش مشروحی درباره شیوه رسیدگی دولت کنونی به بحران کورونا انتشار داده که در آن بسیاری از عملکرد های دولت و مسئولان در این زمینه زیر سوال قرار گرفته است. مقامات دولت نتانیاهو هنوز نسبت به این انتقادها واکنشی نشان نداده اند.