اسرائیل علنا می گوید که اگر اس – ۳۰۰ مزاحم پروازها در سوریه شود، اقدام خواهد کرد

 

یک وزیر ارشد کابینه اسرائیل دوباره اعلام داشت که اسرائیل به هیچ وجه امکان نخواهد داد که حکومت اسلامی ایران به تولید بمب هسته ای برسد. این سخنان که توسط وزیر اطلاعات و ترابری، ییسرائل کاتس بیان گردید، بارها در گذشته توسط شخص بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و دیگر شخصیت های سیاسی و نظامی و اطلاعاتی اسرائیل باز گو شده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی در دو ده پیش گفته بود که یک بمب اتمیِ با گفته او “اسلامی” ممکن است اسرائیل را بکلی ویران کند، ولی ده ها بمب اتمی اسرائیلی می تواند به کشورهای گسترده اسلامی اسیب جزیی وارد سازد.

سرلشگر عبدالرحیم موسوی فرمانده جدید ارتش ایران نیز یادآوری کرده بود که اسرائیل یک سرزمین کوچک با یک جمعیت متمرکز است که اصابت یک موشک حکومت ایران می تواند ان را “نابود” کند.

این سخنان تهدید آمیز، که بهای چنین تهدیدهایی را برای خود رژیم ایران نادیده می گیرد، حساسیت اسرائیل را به خوبی توجیه می کند.

همین حساسیت، تا کنون بارها از زبان نخست وزیر و دیگر بلندپایگان اسرائیل، در مورد اوضاع در سوریه نیز بیان شده است. اسرائیل در عین حال که در جنگ داخلی سوریه دخالتی نمی کند، با حساسیت تمام مواظب است نیروهای سپاه پاسداران و گروه های وابسته به آن، به طور دائم در سوریه مستقر نشوند و جنگ افزار توازن شکن به دست حزب الله لبنان نرسد.

تامین این دو هدف، مستلزم آزادی عمل نیروی هوایی اسرائیل در حریم هوایی سوریه است. اسرائیل تا کنون بارها مواضع سپاه پاسداران و قرارگاه های نظامی و مراکی تولید اسلحه در سوریه را بمباران کرده و این آزادی عمل را بسیار حیاتی می داند.

وزیر خارجه روسیه در روزهای اخیر اشاره کرد که ممکن است دولت مسکو سامانه های ضد موشکی از نوع اس -۳۰۰ به سوریه بفرستد و حتی گفته شد که ممکن است آن را به رایگان در اختیار دولت سوریه قرار دهد.

امروز (سه شنبه) فاش شد که مقامات اسرائیلی با دولت روسیه در این زمینه در تماس دائم هستند. با آن که از جزئیات امر هنوز خبر مشروحی در دست نیست، ولی مقامات مسوول تایئد می کنند که دبیر شورایعالی امنیت ملی اسرائیل سفر محرمانه ای به مسکو داشته و با همتای روسی خود در این باره گفتگو کرده است.

سخنان روز گذشته وزیر دفاع اسرائیل در این رابطه با اهمیت بسیار روبرو شد. اویگدور لیبرمن به صراحت گفت که اگر استقرار سامانه های ضد هوایی اس – ۳۰۰ در سوریه مزاحمتی برای اسرائیل ایجاد کند، ارتش اسرائیل ناچار به اقدام خواهد بود. وزیر دفاع درباره ماهیت چنین اقدامی توضیح نداد. ولی برخی کارشناسان نظامی در روزهای اخیر گفته اند که اسرائیل این سامانه ها را اگر در سوریه نصب شود، بمباران و منهدم خواهد کرد.

ارزیابی می شود که ایالات متحده نیز از این سیاسیت اسرائیل جانبداری می کند، زیرا وزیر خارجه روسیه موضوع استقرار سامانه ضد موشکی را پس از آن عنوان کرد که تاسیسات جنگ افزار شیمیایی سوریه هدف حمله مشترک ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه قرار گرفت.

وزیر دفاع اسرائیل روز گذشته (دوشنبه) فاش ساخت که دولت اورشلیم در این باره با دولت مسکو در ارتباط دائم است و اسرائیل دیدگاه خود را به صراحت و قاطعیت به آگاهی روسیه رسانده است و آن ها دقیقا می دانند که اسرائیل چه می گوید. لیبرمن گفت که اسرائیل به دنبال هیچ گونه برخورد با روسیه نیست و دولت مسکو نیز نمی خواهد با اسرائیل ایجاد بحران کند.

یک دیدگاه

  1. this Friday was a new era in the history.congratulation the beginning of peace era on our earth, not only to Korean people but to all the humans that love peace and security and hate to insecurity and war.
    Mr.Netanyahu, I am filled with hope, more than ever in my life and pray for an easy Israeli-Arab peace more than ever I did.
    Omid from Persia
    code N.Peace1

Comments are closed.