اسرائیل مورد تعرض حماس قرار گرفت، ولی شورای حقوق بشر سازمان ملل، برای دفاع از ترور، خود را آماده می کند

با آن که جنگ یازده روز اخیر با حمله موشکی حماس به خاک اسرائیل آغاز شد و سی آن بیش از چهار هزار موشک توسط حماس به سوی نواحی پر جمعیت اسرائیل و از جمله تل آویو و دیگر شهرهای مرکزی اسرائیل شلیک شد و با آسیب جانی و زیان مالی همراه بود، شورای حقوق بشر سازمان ملل، مانند همیشه قصد دارد با بحث درباره جنگ غزه، صحنه را در اختیار مخالفان اسرائیل و ترور فلسطینی قرار دهد.

این شورا شب گذشته، (چهارشنبه) تشکیل جلسه داد و بسیار از سخنرانان، اسرائیل را به تجاوزکاری در غزه و کشتن شهروندان و آسیب رساندن به ساختمان ها متهم ساخت.

شماری از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار برپایی یک کمیسیون تحقیق شده اند تا این اتهامات را بررسی کند.

ولی از آن جا که شورای حقوق بشر سازمان ملل، از دیرباز یک نهاد مغرض و ضد اسرائیلی بوده، دولت اورشلیم این بار نیز اعلام داشته که با چنین تصمیمی از جانب شورا همکاری نخواهد کرد.

اسرائیل انتظار دارد که ایالات متحده و بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی، جلوی تصویب قطعنامه ای را در این زمینه بگیرند.

در توجیه بی اعتبار بودند شیوه های ضد اسرائیلی این شورا، از جمله گفته شده که از هنگام برپایی آن تا کنون، دو سوم از قطعنامه های صادر شده، در رابطه با عملیات تروریستی عربی و فلسطینی علیه اسرائیل بوده و در همه این قطعنامه ها، اسرائیل بوده که هدف انتقاد گزنده و مغرضانه قرار گرفته که مفهوم عملی آن، تشویق عملیات تروریستی و تهاجمی در منطقه و کشته شدن شمار بیشتری از افراد بیگناه بوده است.

در شورای حقوق بشر سازمان ملل نمایندگان ۴۷ کشور عضویت دارند که اکثر آنها از حکومت های دیکتاتوری هستند و از جمله چین، کوبا و عربستان سعودی سه کشور عضو شناخته شده اند.

قرار است نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، امشب (پنجشنبه) برگزار شود و جنگ یازده روزه را مورد بررسی قرار دهد

هنوز معلوم نیست که این نشست به صدور قطعنامه بیانجامد، ولی حتی اگر قطعنامه ای هم صادر کند، اعتبار عملی نخواهد داشت و بیشتر از نظر تبلیغاتی مورد توجه قرار می گیرد.

ولی در عین حال، این احتمال را نیز نباید از نظر دور داشت که شورای حقوق بشر بخواهد یک گروه تحقیقاتی به منطقه بفرستد . اسرائیل هیچگاه با این گروه ها همکاری نکرده است.

اسرائیل امیدوار است که نمایندگان ایالات متحده و بریتانیا از تصویب چنین قطعنامه ای در شورای حقوق بشر، برای اعزام گروه تحقیقاتی جلوگیری کنند.

وزیران خارجه دو کشور در روزهای اخیر از اورشلیم دیدار کرده و با سران این کشور گفتگوهای مهمی انجام داده اند.