اسرائیل و ایالات متحده تحریم ها علیه رژیم ایران را با یکدیگر هماهنگ می کنند

 

منابع خبری در اورشلیم میگویند که تیم مشترک اسرائیلی – آمریکایی به بررسی های خود در مورد میزان کارآمدی تحریم های بین المللی علیه حکومت ایران ادامه می دهد و احتمال می رود که در هفته ها و ماه های آینده، آمریکا تحریم های بیشتری را علیه حکومت ایران به اجرا بگذارد.

کارشناسان اقتصادی می گویند که خروج ایالات متحده از برجام، یک هرج و مرج بزرگ اقتصادی در ایران به وجود آورده و موجب افزایش بیسابقه بهای ارزهای خارجی و کالاهای وارداتی شده و شرکت های بین المللی را از سرمایه گذاری در ایران و یا انجام معامله با این کشور دور نگاه داشته است.

این تاثیرات در حالی رخ داده که کشورهای بزرگ اروپایی همچنان با برقراری دوباره تحریم ها مخالفت می ورزند و اعلام داشته اند که همچنان در برجام خواهند ماند. ولی اکثر کمپانی های بزرگ اروپایی ارتباط با ایران را قطع کرده اند، گرچه رنو اعلام داشته که به همکاری ادامه خواهد داد.

در کنار برپایی کمیسیون مشترک با اسرائیل، ایالات متحده نمایندگانی را نیز به کشورهای مختلف، به ویژه ممالک اروپایی و ژاپن فرستاده تا آن ها را متقاعد سازد به تحریم ها بپیوندند.

کمیته مشترک اسرائیلی – آمریکایی، همچنین میزان اثرگذاری تحریم ها در داخل ایران را ارزیابی می کند و به دنبال استراتژی های بیشتر علیه حکومت ایران است.

کارشناسان اسرائیلی می گویند که گرچه هنوز زود است بتوان درباره سرنوشت برنامه های اتمی و موشکی کره شمالی قضاوت کرد، ولی بی تردید دو عامل موجب شد که کیم جونگ اون به دور میز مذاکره با آمریکا، یعنی همان دشمن بزرگ، بیاید. یکی تهدیدهای جنگی پرزیدنت ترامپ علیه ارتش کره شمالی، ولی مهمتر از آن، تحریم های کمرشکن اقتصادی بوده که موجب تغییر سیاست کره شمالی گردید.

کمیته مشترک اسرائیلی – آمریکایی بر این باور است که شیوه مشابهی می تواند حکومت اسلامی ایران را به پای میز مذاکرات بکشاند – همانگونه که در مورد برجام رخ داد.