اعتراضات در خوزستان، وارد چهارمین شب شد؛ خشونت شدید رژیم؛ “کشته شدن دست‌کم یک تن بر اثر تیراندازی ماموران”

یکشنبه ۲۷ تیرماه، برای چهارمین شب پیاپی، اعتراضات گسترده مردم خوزستان نسبت به  بحران بی آبی و بی کقایتی مسئولان در این زمینه، ادامه یافت و مردم در شهرهای مختلف این استان از جمله سوسنگرد، ماهشهر، اهواز، خرمشهر و شهرهای دیگر به خیابان‌ها آمدند. میزان اعتراضات و درگیری‎‌ها در شهر سوسنگرد، سنگین گزارش شده است.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، تجمع شهروندان در سوسنگرد و اهواز، با خشونت شدید نیروهای سرکوبگر رزیم و تیراندازی به سمت معترضان همراه بوده و در یکی از ویدئوها، جوانی که به گفته منابع محلی، “با شلیک نیروهای امنیتی رژیم”، به قتل رسیده و در خون خود غلطیده است، دیده می‌شود. رادیو پیام اسرائیل، صحت و سقم این ویدئو را نمی‌تواند تایید کند.

اخطار: این فیلم حاوی صحنه‌های دلخراش می‌باشد

معترضان با  آتش زدن لاستیک، مسیرهای ارتباطی اهواز به خرمشهر و اهواز به شوش را مسدود کردند.  منابع محلی، خبر از زخمی شدن شماری از معترضین در چهارمین روز اعتراضات و همچنین بازداشت گسترده آنان در شهرهای مختلف داده‌اند.

گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است که برای جلوگیری از گسترش اعتراضات و فرستادن عکس و خبر از سوی شهروندان، سرعت اینترنت در استان خوزستان از سوی رژیم، به شدت کاهش پیدا کرده و در پاره‌ای مواقع قطع شده است.

اعتراضات گسترده مردمی در خوزستان، از چهار روز پیش، پنجشنه ۲۴ تیرماه، در اعتراض به بی‌ آبی و بی‌کفایتی مسئولان در این زمینه آغاز شد و به سرعت، مردم در ده‌ها شهر استان خوزستان دست به تظاهرات و تجمع در برابر نهادهای دولتی زدند.

در فیلم‌هایی که از اعتراضات شب چهارم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، حضور سنگین نیروهای سرکوبگر در شهرهای استان خوزستان به خوبی مشهود است و صدای تیراندازی در این فیلم‌ها به گوش می‌رسد. یک شهروند سوسنگردی در یکی از فیلم‌های منتشر شده می‌گوید که ماموران رژیم در سوسنگرد خشونت زیاد به خرج داده و به سوی معترضان گاز اشک آور و گاز فلقل پرتاب کرده اند و شماری از مردم را مجروح ساخته‌اند.

در روز نخست اعتراضات، در حالی‌که حتی رسانه‌های داخل ایران از جمله خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران، خبر از تجمعات اعتراضی در این استان می‌دادند،، استاندار خوزستان منکر اعتراضات شد و ادعا کرد که تصاویر منتشر شده در اینترنت، جعلی هستند.

اعتراضات اخیر در خوزستان، به دلیل بی‌آبی شدید و عدم دسترسی به آب آشامیدنی شکل گرفت. مردم می‌گویند وضعیت آب در استان ما بسیار وخیم است.

بهار نیوز در ارتباط با بحران آب خوزستان و با اشاره به “دستور فوری” حسن روحانی برای حل این مشکل نوشت:‌ «سرانجام معضل کمبود آب در خوزستان به بحرانی‌ترین مرحله رسید. بحرانی که سال‌هاست فعالان محیط زیست،‌ منتقدان، ‌دلسوزان و مردم آن را به دولت‌ها گوشزد می‌کنند و درخواست جدی برای حل بحران آب شرب و کشاورزی مردم این استان زرخیز، اما پربحران را دارند. حالا پس از این همه سال که از ساخت سدهای ریز و درشت بر روی رودخانه‌های استان خوزستان می‌گذرد و نفس کارون را هم با انتقال آب گرفته‌اید و در کنار آن نه لایروبی درست و حسابی انجام شده و نه مشکل ورود فاضلاب را به رودخانه‌ها حل کرده‌اید، ‌واقعا قرار است با یک دستور فوری به کجا برسد؟ »

مجموعه فیلم‌هایی از شب چهارم اعتراضات که برای شما در یک فیلم گرد آورده‌ایم: