افشاگری معاون وزارت بهداشت: «آمار مبتلایان در ایران، پنج برابر آمار اعلام شده است

پس از ماه های متمادی پنهانکاری در مورد آمار واقعی قربانیان کورونا و مبتلایان به آن در ایران، اکنون معاون وزارت بهداشت فاش می کند که ارقام واقعی بسیار بالاتر از این آمار اعلام شده است. رضا ملک زاده فاش ساخت که دست کم ۳۵ میلیون نفر ایرانی به کورونا مبتلا شده اند و این در حالی که در کم پنج برابر آماری است که دولت به صورت رسمی در اختیار مردم گذاشت گذاشته آشنایان امور می گویند که احتمال بسیار می رود که شمار جانباختگان نیز به همین ترتیب، بیش از پنج برابر آمار رسمی باشد.

رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در سخنان خود گفت:  بر اساس تحقیق جدیدی که این وزارتخانه انجام داده، «برآورد این است که تا یک ماه پیش حدود ۳۵ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده‌اند».

او در ادامه افزود:  «هنوز حدود ۵۰ میلیون ایرانی به این بیماری دچار نشده‌اند و در معرض خطر هستند».

ملک‌زاده همچنین درباره افزایش آمار مرگ‌ومیر در فصل زمستان گفت: «نگرانی ما این است با رسیدن به فصل زمستان و این‌که سرعت انتشار ویروس بسیار زیاد شده است با یک موج بسیار بزرگ از مبتلایان و در نتیجه آن تلفات بسیار بالا و یک فاجعه روبه‌رو شویم».

حسن روحانی، نیز پیشتر گفته بود که بر اساس یک تحقیق وزارت بهداشت، تا آن زمان «۲۵ میلیون» ایرانی به کرونا مبتلا شده‌اند.

ملک زاده همچنین ادعای استفاده بیشتر از بیماران ایرانی برای کارآزمایی بالینی داروها در مطالعه سازمان بهداشت جهانی را رد کرد، ولی درباره آزمایش برخی داروها روی مبتلایان ایرانی گفت: «به این نتیجه رسیدیم که خیلی اثری ندارند و برخی از این داروها ضرر نیز دارند».

همچنین سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، نیز روز گذشته (سه‌شنبه)  از ابتلای حدود ۲۵ درصد پرستاران ایران به کرونا خبر داد و گفت: «تا ۱۵ مهر، ۳۱۶۵ پرستار مرخصی استعلاجی گرفته و به قرنطینه دو هفته‌ای رفته‌اند».

خانم لاری همچنین با اعلام این که تاکنون ۶۹۴ بیمارستان در ایران درگیر ویروس کرونا شده‌اند، اضافه کرد: «در مجموع تعداد تخت‌های بیماران کرونایی به کل تخت‌های کشور بیش از ۳۱ درصد است.»