الشرق الاوسط: روسیه به لبنان تذکر داده که قطعنامه شورای امنیت را به خاطر فعالیت تعرضی حزب الله نقض نکند

اسرائیل اعلام داشته که تا کنون چهار تونل شناسایی شده و مین گذاری گردیده تا کسی از لبنان نتواند از طریق آن ها خود را به اسرائیل برساند

یک روزنامه عربی نوشت که دولت روسیه با ارسال نامه ای برای حکومت لبنان هشدار داده که وظیفه دولت آن کشور است که برای انهدام تونل های تهاجمی که حزب الله از داخل آن کشور به سوی خاک اسرائیل حفر کرده اقدام کند.

اسرائیل اعلام داشته که تا کنون چهار تونل شناسایی شده و مین گذاری گردیده، تا کسی از لبنان نتواند از طریق آنها خود را به اسرائیل برساند.

ویران کردن این دالان های زیرزمینی به همکاری دولت لبنان نیاز دارد. زیرا احتمال می رود که مسیر این تونل ها از زیر خانه های شهروندان بگذرد و انفجار آن ممکن است به افراد غیرنظامی نیز آسیب رساند.

به نوشته روزنامه الشرق الاَوسَط چاپ لندن، روسیه در نامه خود خطاب به دولت لبنان، به طور صریح به مسوولیت حزب‌الله برای حفر تونل های تعرضی اشاره ای نکرده، ولی به دولت لبنان هشدار داد که مبادا به اقدامی دست بزند که با قطعنامه شماره ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل تناقض داشته باشد و دولت لبنان به نقض آن متهم گردد.

در این قطعنامه که دوازده سال پیش به تصویب شورای امنیت رسید، حزب الله لبنان حق ندارد در نواحی جنوبی لبنان حضور نظامی داشته باشد و یا اسلحه وارد این منطقه کند.

ولی در طول زمان، رژیم ایران بیش از یکصدهزار موشک و راکت و خمپاره به داخل لبنان قاچاق کرده و فرض بر آن است که حزب الله بخش عمده ای از این جنگ افزارها را در دالان های زیرزمینی در جنوب لبنان انبار کرده تا در اسرع وقت بتواند آن ها را برای شلیک به سوی اسرائیل آماده سازد.

پس از کشف چهار تونل تهاجمی حزب الله، ارتش اسرائیل به حفریات و عملیات دیگر در طول خط مرزی با لبنان ادامه می‌دهد و تصمیم دارد سراسر طول خط مرزی را برای کشف هرگونه تونل، حفاری و بازرسی کند.

اسرائیل از کشورهای جهان و سازمان ملل خواسته است که برای انهدام این تونل ها اقدام کنند. در این زمینه یک رشته فعالیت های گسترده دیپلماتیک از جانب اسرائیل ادامه دارد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در چارچوب این فعالیت، از جمله تلفنی با پرزیدنت ولادیمیر پوتین تماس گرفت و از او برای حل معضل تونل ها یاری خواست.

محافل نظامی اسرائیل بر این باورند که دولت، تا مدت زمان محدودی به تلاش های بین المللی برای حل مشکل تونل ها ادامه خواهد داد و اگر به نتیجه نرسد، آنگاه خود، ابتکار عمل را به دست خواهد گرفت.

پرزیدنت «روبی ریولین» رئیس جمهوری اسرائیل روز گذشته، یکشنبه، از محل تونل ها دیدن کرد و احداث آن ها را نقض آشکار تعهدات دولت لبنان دانست و تاکید کرد که چنین اقدامی از جانب حزب الله، نقض آشکار سیادت و حق حاکمیت اسرائیل است و نمی توان با آن کنار آمد.