العربیه: یک هیئت سیاسی – نظامی سودان، دیدار محرمانه ای از اسرائیل داشت. سودان در گذشته دوست رژیم ایران بود

رسانه های عربی گزارش دادند که یک هیات سیاسی – نظامی سودان، هفته پیش دیدار محرمانه ای از اسرائیل داشته و پیرامون راه های تحکیم روابط بین دو کشور گفتگوهای مهمی انجام داده اند. شماری از شرکت کنندگان در این هیات، شخصیت های سیاسی، و بقیه افراد غیرنظامی بوده اند.

سودان سال گذشته یکی از چهار کشور عربی بود که با اسرائیل پیمان صلح امضا کردند. ولی به علت بی ثباتی سیاسی در آن کشور، عملی سازی توافق به کندی پیش می رود و هنوز به مرحله عملی و جدی نرسیده است.

اوضاع سیاسی در سودان همچنان بسیار بحرانی است و گروهی که با انجام کودتا علیه عمر البشیر، این دیکتاتور تروریست را برکنار کرد، هنوز درباره نوع دولتی که باید برپا شود و نمایندگان کدامیک از احزاب و گروه ها در آن عضویت داشته باشند به توافق نرسیده است.

با این همه، گفته شده که دولت موقت به چند اقدام برای کاهش نفوذ و فعالیت گروه تروریستی حماس در آن کشور دست زده و از جمله شانزده شرکت و نهاد وابسته به این گروه تروریستی را مصادر کرده و مانع فعالیت آن شده است. برخی از این نهادها به فعالیت های مالی و بازرگانی مشغول بوده اند.

دولت تروریستی عمر البشیر، در گذشته با رژیم ایران همکاری های گسترده ای داشت که هدف از آن گسترش عملیات تعرض و آدم کشی علیه کشورهای غربی بود. ولی البشیر یک سال پیش از آن که از قدرت برکنار شود، از همکاری با رژیم ایران دست برداشت و شیوه تروریستی را کنار گذاشت.

حکومت اسلامی ایران، بابت همکاری های حکومت البشیر به اجرای چند پروژه آبادانی و از جمله احداث جاده ها و خانه سازی در خرطوم و نقاط دیگر سوردان دست زده و آن را به رایگان در اختیار حکومت البشیر قرار داده بود.

کشور سودان در گذشته مسیر قاچاق جنگ افزارهای ارسالی رژیم ایران به گروه های تروریستی وابسته به ایران در نوار غزه، یعنی حماس و جهاد اسلامی آزادی فلسطین بود.

رسانه خبری العربیه نوشت که اعضای هیات نظامی – سیاسی سودان، دو روز میهمان اسرائیل بوده است. ولی در این گزارش قید نشده که این دیدار در چه تاریخی انجام گرفته و چه موضوعاتی مورد بحث بوده است.

با این همه، گفته شده که رئیس سازمان صنایع دفاع ضد هوایی سودان و همچنین فرمانده نیروهای انتقال سریع ارتش آن کشور در شمار اعضای هیات بوده اند.

در یک سال اخیر، هیات های متعددی از دو کشور بین سودان و اسرائیل در رفت و آمد بوده اند و پیش نویس هایی درباره پیمان صلح دو کشور تنظیم گردیده، ولی هنوز به مرحله نهایی نرسیده و توافق نهایی امضا نشده است.

پیش از پایان ریاست جمهوری پرزیدنت ترامپ ، قرار بود که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیت موقت سودان به کاخ سفید دعوت شوند و پیمان ابراهیم را امضا کنند. ولی این برنامه عملی نشد.