انتقاد تند سران آلمان و فرانسه از واکنش ترامپ به بیانیه پایانی جی ۷

آلمان و فرانسه  اقدام ناگهانی رئیس جمهور آمریکا در کنار کشیدن از بیانیه پایانی نشست گروه هفت کشور صنعتی را به تندی مورد انتقاد قرار داده و دونالد ترامپ را به از میان بردن اعتماد و رفتار متناقض متهم کردند.

انتقاد این دو کشور پس از آن مطرح شد که آقای ترامپ با انتشار توئیتی اعلام کرد که از بیانیه پایانی نشست گروه ۷ حمایت نخواهد کرد و یالات متحده نیز آن را امضا نمی کند.

یکی از تحلیلگران فرانسوی می گوید با توجه به مسائلی که آقای ترامپ با آن در چالش است، رنجاندن متحدان اروپایی و کانادایی ضرورتی نداشت، به ویژه آنکه در بیانیه پایانی نشست جی ۷، برنامه هسته ای و موشکی جمهوری اسلامی و زیاده‌خواهی‌هایش در منطقه را همه محکوم کرده بودند.

دونالد ترامپ روز شنبه (۱۹ خرداد/۹ مه)،  پس از پایان این اجلاس در توئیتر نوشته بود که بیانیه آغازین گروه ۷ را که پیشتر پذیرفته بود، به دلیل تشدید اختلافات میان آمریکا و متحدانش دیگر تایید نمی‌کند. رئیس‌جمهوری آمریکا به طور مشخص، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا را مورد اشاره قرار داد و از احتمال افزایش تعرفه آمریکا بر واردات خودرو خبر داد.

رئیس جمهور آمریکا در توئیت خود نوشته است که نخست وزیر کانادا در جریان دیدارها آرام و فروتنانه رفتار کرد، اما همین که او اجلاس را ترک کرد، در کنفرانس خبری گفته است که تعرفه های آمریکا توهین آمیز است و او مرعوب نخواهد شد. جاستین ترودو پس از پایان این نشست، در یک کنفرانس خبری وعده داد که کانادا از ابتدای ماه ژوئیه، تعرفه های جدیدی بر محصولات آمریکایی وارداتی به این کشور وضع خواهد کرد.

در حالی که پرزیدنت ترامپ این عمل جاستین ترودو را مبنی بر عدم صداقت و ناشی از ضعف دانسته است، در بیانیه ای که دفتر نخست وزیر کانادا صادر کرده، آمده است که جاستین ترودو، چیزی افزون بر سخنان رد و بدل شده میان او و ترامپ نگفته است.

رهبران فرانسه و آلمان با وجود حمایت نکردن ترامپ از بیانیه پایانی نشست جی ۷ گفته‌اند که به آن پایبند خواهد ماند و وزیر خارجه آلمان در انتقاد به رفتار آقای ترامپ گفته است که او در چند ثانیه و با توئیتی ۲۸۰ کاراکتری، اعتماد را از میان برده و بازسازی این اعتماد به زمانی طولانی نیاز دارد.