اندیشکده اسرائیلی: تحریم های اقتصادی ایالات متحده هنوز قطع نشده، ولی کمک رژیم ایران به سازمان های ترور ادامه دارد

اندیشکده “مرکز امور عمومی اورشلیم”، در گزارشی در ارتباط با نقش محوری حکومت ایران در جنگ اخیر نوار غزه میان گروه‌های مسلح فلسطینی و ارتش اسرائیل پرداخته نوشته است : کمک‌های رژیم ایران به نیروهای  حماس و جهاد اسلامی، صرف نظر از فشار تحریم‌ها و وضعیت بد اقتصادی این کشور، همچنان از مجاری مختلف ادامه دارد.

در این گزارش آمده است که رهبران ارشد سازمان‌های فلسطینی “حماس” و “جهاد اسلامی” در طول جنگ ۲۰۲۱ غزه با مقامات بلندپایه رژیم  ایران، از جمله علی خامنه‌ای، و سران سپاه پاسداران از نزدیک در تماس بودند.

این اندیشکده به نقل از منابع نزدیک به حزب‌الله نوشته است:  سپاه، حماس و حزب‌الله یک ستاد عملیاتی در بیروت برای طراحی عملیات نظامی در نوار غزه ایجاد کرده بودند. در این مدت، سپاهی اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس، دو بار به لبنان سفر کرد تا در جلسات ستاد فرماندهی مشترک شرکت کند.

مرکز امور عمومی اورشلیم نوشته است :  نفوذ ایران بر حماس را می‌توان در تلاش‌های این سازمان شبه‌نظامی برای حمله به زیرساخت‌های استراتژیک و انرژی اسرائیل همچون سکوهای گازی این کشور در مدیترانه مشاهده کرد.

در این گزارش تاکید شده است که ابزارهای حملات نیروهای نیابتی شبه‌نظامی ایران به اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه، هواپیماهای بدون سرنشین دوربرد، شناورهای انتحاری بدون سرنشین هدایت‌شونده توسط سیستم ردیاب “جی‌پی‌اس”، سلاح‌های هدایت‌شونده زیرآبی، و موشک‌های دوربرد هستند. ایران به دنبال توسعه این توانایی‌ها و آزمایش آنها در برابر اهداف نظامی و غیرنظامی اسرائیل است.

اندیشکده “مرکز امور عمومی اورشلیم”نوشته است : رهبران حکومت ایران،  سرنگونی صدام حسین و احیای شیعه‌گری در عراق، مقابله با تحریم‌های بین‌المللی، جان به در بردن از “فشار حداکثری” دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، و فشارهای نخست وزیر سابق اسرائیل بنیامین نتانیاهو، حفظ برنامه نظامی هسته‌ای، و “پیروزی”های گروه‌های مسلح فلسطینی علیه اسرائیل در غزه و حزب‌الله در لبنان را “زنجیره‌ای از موفقیت”ها برای خود تصور می‌کند.

این مرکز در پایان  نتیجه می‌گیرد که فلسطین تنها بخشی از استراتژی پیچیده ساختن “محور مقاومت” از خلیج تا لبنان است، که سعودی، یمن، سوریه و لبنان را هدف قرار گرفته است. بر اساس این تحلیل، هر عرصه دارای طرحی اصلی برای توسعه‌طلبی، و ابزارهایی برای اقدامات خصمانه با هدایت سپاه قدس، حزب‌الله، و شبه‌نظامیان ورزیده است.