اوضاع منطقه و امنیت کشتیرانی در خلیج فارس، موضوع گفتگوی پمپئو با محمد بن سلمان و وزیر خارجه بریتانیا

وزیر خارجه ایالات متحده، دوباره با ولیعهد عربستان سعودی و وزیر خارجه بریتانیا درباره ایجاد امنیت و حفاظت از آمدو شد کشتی ها در خلیج فارس و بررسی چالش‌های منطقه خاورمیانه گفت و گو کرد.

مایک پمپئو دیروز (چهارشنبه ۱۶) در گفت و گوی تلفنی با  محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی درباره چالش‌های منطقه خاورمیانه، از جمله فعالیت‌های ایران گفت‌وگو کرده و گفت: امروز مکالمه خوبی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی  درباره امنیت کشتیرانی (در آب‌های خلیج فارس)، یمن، مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده رژیم ایران، و حقوق بشر داشتم. از او بابت حمایت قاطع و همکاری بر سر بسیاری از چالش‌های منطقه‌ای تشکر کردم.

مایک پمپئو در دیدار دیروز خود (چهارشنبه ) با دومینیک راب همتای بریتانیایی خود گفت: از جانب پرزیدنت ترامپ و وزارت خارجه آمریکا از بریتانیا برای حضور در ائتلاف تنگه هرمز متشکریم. بریتانیا کمک می‌کند با جمهوری اسلامی ایران و فعالیت‌های ویران‌کننده‌اش مقابله کنیم.

ایالات متحده امریکا در پی تنش های متعدد در منطقه خلیج فارس ازسوی سپاه پاسداران از جمله  حمله به نفتکش ها و توقیف سه کشتی و نفتکش ، و همچنین تهدید مکرر حکومت ایران که گفته بود، چنانچه قادر به صادرات نفت خود نباشد، تنگه هرمز را خواهد بست. بدنبال  تشکیل ائتلافی نظامی از کشورهای مختلف به هدف آزادی کشتی‌رانی تجاری و امنیت دریانوردی در منطقه است و تاکنون از ۶۰ کشور برای حضور در این ائتلاف دعوت کرده است.

راب، نخست وزیر جدید بریتانیا گفت  که این کشور خواهان تقویت اتحاد با همپیمان‌های خود، برای مواجهه با تهدیدهای ایران و رفتار بی‌ثبات کننده روسیه در اروپا است.

وی افزود: آزادی کشتی‌رانی یک اصل مسلم برای بریتانیا به شمار می‌رود و این امر به ویژه در آب‌های تنگه هرمز برای این کشور اهمیت زیادی دارد. دولت او خواهان پایبندی به مقررات بین‌الملل در این زمینه است

پمپئو  در باره ائتلاف بین المللی  در خلیج فارس گفت: از حدود شصت کشور برای شرکت در این ائتلاف برای امنیت کشتیرانی آزاد در خلیج فارس دعوت شده است.

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت : دولت بحرین حکومت ایران را متهم به حمله سایبری به مناطق حساس دولتی  این کشور کرده است

به گزارش دیروز (چهارشنبه ) وال‌استریت ژورنال گروهی از هکرها که احتمالا به حکومت ایران وابسته هستند، ظرف یک ماه گذشته به زیرساخت‌های اصلی و رایانه‌های دولتی بحرین از جمله سیستم‌های آژانس امنیت ملی ، اصلی‌ترین نهاد تحقیقات جنایی وزارت کشور و دفتر معاون اول نخست وزیر بحرین حمله کرده‌اند.

مقام‌های بحرینی در این اظهار داشتند که این هکر‌ها پنج‌شنبه دو هفته پیش نیز به اداره آب و برق این کشور و بزرگترین کارخانه ذوب آلومینیوم این کشور که در دنیا جزء بزرگترین کارخانه‌های تولید الومینیم است ، حملات سایبری کرده‌اند.

2 دیدگاه‌

  1. با جمهوری باصطلاح اسلامی کج دار و مریزو مصالحه نباید کرد ، محکم توی دهن این دیوانگان باید زد ، کارشان تقلب ، دروغ و خرابکاریست ( این هرسه مغایر دستورات اسلام است )در این سه کار مهارت دارند و تا ابدالهر هر روز یک نقشه میکشند و دنبال راه نجات میگردند ، مردم ایران با سختیها میسازند و از ترس سپاه و بسیج ، ‌لباس شخصی و ثاراله و سریازان گمنام امام زمان و دهها دستیار دیکتاتور نفسشا ن در نمیاید ، باید یک اعتلاف دنیوی مردم ایران را نجات دهد ، من مطمئنم که دولتمردان اسراییل میتوانند کمک موثری به ملت تحت فشار ایران بکنند و مسلم است که ملت ایران این کمک را بی جواب نخواهد گذاشت.

  2. آیا آمریکا شیطان بزرگ است و یا سرتیپ امیر حاتمی بیشتر فهمیده است؛

    سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران: تشکیل ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در خلیج فارس را “عامل ناامنی” در منطقه خوانده است.

Comments are closed.