اولین دیدار نخست وزیر جدید اسرائیل با پوتین، بر محور ایران، برجام و امنیت منطقه دور خواهد زد. روابط روسیه با ایران نیز تقویت شد

نخست وزیر اسرائیل نفتالی بنت قرار است فردا با پرزیدنت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، پیرامون یک رشته مطالبی که به ایران، برجام، سوریه و روابط دوجانبه اسرائیل و روسیه مربوط می شود گفتگوهای مهمی انجام دهد. این نخستین بار است که نخست وزیر جدید اسرائیل با رهبر روسیه دیدار می کند و مسائلی که در میان گذاشته خواهد شد، از اهمیت امنیت و سیاسی بسیار بالایی برای اسرائیل برخوردار  است.

آگاهان می گویند که هدف اصلی این سفر آن است که دولت اسرائیل می خواهد از سیاست روسیه در قبال برجام و ادامه برنامه های اتمی ایران آگاه شود.

روسیه، به عنوان یکی از شش کشور امضا کننده برجام با ایران، می تواند در مورد سرنوشت مذاکرات نقش بسیار موثری داشته باشد. در اورشلیم ارزیابی می شود که دولت چین نیز از هر رویکردی که روسیه در پیش گیرد پیروی خواهد کرد.

این آخرین تلاش از حلقه فعالیت های گسترده دیپلماتیک از هنگام به روی کار آمدن دولت پرزیدنت بایدن در واشنگتن است که اعلام داشته قصد دارد مشکل اتمی ایران را از طریق دیپلماتیک و مسالمت آمیز حل کند.

اسرائیلیان بر این گمان هستند که شیوه نوین آمریکایی به بن بست خواهد رسید. زیرا اگر فشار حداکثری متوقف شود، رژیم ایران حاضر به کوتاه آمدن و متوقف ساختن و یا حتی کند کردن کوشش های اتمی خود تن نخواهد داد.

پرزیدنت پوتین چند بار به حکومت ایران توصیه کرده که بیش از این، از بازگشت به مذاکرات طفره نرود.

روسیه نیز همانند اسرائیل، با اتمی شدن رژیم ایران مخالف است و آن را برای امنیت منطقه و حتی مصالح روسیه خطرناک می داند.

ولی سیاست همیشگی روسیه آن بوده که با همه کشورها دوستی کند و از نزاع های منطقه ای بین کشورها، بهره برداری کند. یکی نمونه آن، امکان دادن به نیروی هوایی اسرائیل برای جلوگیری از استقرار سپاه قدس در سوریه است که به منافع روسیه در آن کشور نیز خدمت می کند.

یکی دیگر از موضوع های مورد بحث فتنه گری های رژیم ایران در منطقه و حزب الله لبنان و حماس و دیگر سازمان های تروریستی است.

دولت روسیه، ادامه دوستی با اسرائیل را یک اندوخته سیاسی برای خود میداند، زیرا این دوستی، وزنه روسیه در صحنه منطقه ای و بین المللی را سنگین تر می کند.

همزمان، روسیه برای گسترش مناسبات خود با حکومت اسلامی ایران اهمیت ویژه ای قائل است و خواهان گسترش هرچه بیشتر داد و ستد بازرگانی و خرید اسلحه از جانب ایران است.

سپاهی محمد باقری رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح رژیم ایران که در این هفته از مسکو دیدار داشت، اعلام کرد که ایران و روسیه یک قرارداد چند میلیارد دلاری امضا کرده اند که به موجب آن، رژیم ایران از روسیه جنگ افزارهایی چون هواپیماهای میگ و سوخوی، بالگرد نظامی و هواپیمای مشقی خریداری خواهد کرد.