ایالات متحده می خواهد در سوریه بماند تا با رژیم ایران و دیکتاتوری اسد مبارزه کند

پرزیدنت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه که موجب کشته شدن حدود نیم میلیون نفر از شهروندان کشور خود شده، از تصمیم ایالات متحده برای برپایی یک نیروی نظامی مرز در شمال آن کشور ابراز خشم کرد و آن را “نقض سیادت و حق حاکمیت سوریه” نامید. رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده پیشتر گفته بود که لازمه استقلال سوریه و ازادی آن کشور آن است که بشار اسد، قاتل شهروندان خود از کرسی قدرت پائین آید و نفوذ حکومت اسلامی ایران در آن کشور ریشه کن گردد.

علی خامنه ای رهبر حکومت اسلامی ایران در نطق دو روز پیش خود (سه شنبه) با افتخار گفت که رژیم ایران هم اکنون در چندین کشور همسایه فعالیت و نفوذ دارد. خامنه ای با بی اهمیت خواندن گرسنگی و فقر در ایران گفت: «آن چه برای ما اقتدار ملی می آورد، همین نفوذ و فعالیت در کشورهای همسایه است».

کارشناسان ارزیابی می کنند که حکومت ایران برای فتنه گری در کشورهای همسایه، سالیانه بیش از یک میلیارد دلار هزینه می کند که بخش اعظم آن صرف جنگ در سوریه و کمک های مالی و تسلیحاتی به حزب الله لبنان می شود و بقیه آن در کمک به حماس و جنگ در یمن هزینه می گردد.

وزیر خارجه ایالات متحده که روز گذشته (چهارشنبه) در یک موسسه پژوهشی در دانشگاه استانفورد در کالیفرنیا سخنرانی می کرد، خاطر نشان ساخت که آمریکا قصد دارد، حتی پس از سرکوب کامل داعش، نیروهای خود را در سوریه برای مقابله با قدرت گرفتن حکومت ایران در آن کشور و باقی ماندن بشار اسد در کرسی قدرت، باقی گذارد.

رکس تیلرسون در توضیح سخنان خود افزود: «اگر بشار اسد در قدرت بماند، نفوذ رژیم ایران در آن کشور بیشتر خواهد شد و ایالات متحده برای فرستادن کمک های انسان دوستانه با سوریه با مشکل جدی روبرو خواهد بود».