ایرانیان در اسرائیل همایش باشکوه، نکوداشت کوروش بزرگ را برگزار کردند

اسرائیل یکی از معدود کشورهایی بود که در آن نکوداشت کوروش بزرگ توسط ایرانیان در این سرزمین به زیبایی و شکوه برگزار شد. این همایش فرهنگی و هنری شب گذشته (دوشنبه) در تالار دانشگاه صنعتی “هیت” در شهر خولون در مرکز اسرائیل برگزار شد که شهردار خولون از جمله سخنرانانی بود که از شخصیت بزرگ ایرانی تجلیل کرد و از برگزاری چنین رویدادی در شهری که بزرگترین تمرکز ایرانیان را در اسرائیل دارد ابراز خشنودی نمود.

در این همایش، رئیس دانشگاه صنعتی که خود زادۀ بخارا می باشد، از جمله گفت که اهالی بخش های بزرگی از ازبکستان نیز خود را پیرو فرهنگ ایران دانسته و به کوروش و فردوسی و حافظ عشق می ورزند و او خرسند است که در این شب، مکانی که تحت مدیریت او می باشد میهمان چنین همایش پر ارزشی است.

پروفسور موتی حردیم دانشمند و پژوهشگری که ایرانیان در اسرائیل به شهرت و دستاوردهای علمی او افتخار می کنند، در سخنان خود از اهمیت کوروش در کتاب مقدس یهودیان سخن گفت و یادآور شد که پادشاه هخامنشی از جایگاهی در فرهنگ یهودیان برخوردار است که هیچ سلطان و یا فرمانده غیریهودی به آن نرسیده است.

پروفسور خردیم گفت که یهودیان آنقدر کوروش را دوست دارند که شایع ساختند او یهودی است و در خانواده ای یهودی چشم به جهان گشود.

خانم دکتر تامار گیندین استاد دانشگاه های اسرائیل در زمینه پارسی میانه، از سخنرانان بعدی بود که از شیوه حکومتی و مدیریتی در دوران کورش سخن گفت.

دکتر بخیری و موسی  پوررستمیان سخنرانان بعدی بودند که همگی از خدمات کوروش و جایی که در قلب یهودیان دارد سخن گفتند.

نکوداشت کوروش بزرگ، در واقع گشایشگر انجمن تازه ای است که در اسرائیل به کوشش خانم سیوان شهاب برپا گردیده که در شب کوروش با پوشیدن لباس شهبانوی باستانی کوروش کبیر به روی صحنه آمد و به همگان شادباش گفت.

این همایش با مدیریت نوید توبیان برگزار شد که دو سال پیش ریاست بخش فارسی تشکیلات جدید رسانه ای اسرائیل را به عهده داشت.

در سراسر این جشن، هنرمندان آواز و موسیقی ایرانی در اسرائیل با اجرای سرودهای ملی و ترانه های زیبای ایرانی این جشن را همراهی کردند.

مجسمه کوروش بزرگ که در ایران ساخته شده و اخیرا به اسرائیل رسید، زینت بخش صحنه جشن بود و در دو طرف آن تندیس های نیم تنه فردوسی و حافظ قرار داشت.

آقای منشه امیر در گفتگو با خبرگزاری ایران اینترنشنال گفت: ملت یهود نیز همانند ایرانیان، کوروش را بخشی از فرهنگ و تاریخ خویش می دانند و به او افتخار می کنند. وی گفت که کورش نشان انسانیت و اخلاق و عدالت بود که به باورهای دینی و به فرهنگ همه اقوام و ملت ها احترام می گذاشت. ولی در آن سرزمین اهورایی، اکنون آنانی قدرت را بدست دارند که نه تنها فرهنگ باستانی ایران را می کوشند پایمال می سازند، بلکه جنایت و ستم را از افتخارات خود می دانند و رئیس جمهوری آنان، عضو “کمیته مرگ” بوده است.

در این شب پرشکوه، پیام های ضبط شده ای نیز از ایرانیان تلاشگر در ایالات متحده اکران شد که بر دوستی بین دو ملت ایران و اسرائیل، همانند دوران ایران باستان ستایش کردند و بر اهمیت آن تاکید گذاشتند.

آقای بیژن کیان دبیرکل اندیشکده آوای آزادی و دکتر امیر حمیدی(حقوقدان و دیپلمات پیشین ایالات متحده) و بانو فیروزه غفارپور(بنیانگذار کمپین دادخواهی) و همچنین بانو سوسن عزیززاده(رییس فدراسیون یهودیان لس آنجلس) از جمله کسانی بودند که پیام های ویدیویی برای این مراسم ارسال کرده بودند.

خانم شیرین دادگستر و آقای فرزام کرباسی نیز با سرود و پیام های ویدیویی خود، در ایران همایش نقش آفرینی کردند.

ویدیوی کامل  این جشن بزودی در یوتیوب و سامانه “ایران و اسرائیل قرار خواهد گرفت.